۱۲ مرداد ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7362044

راز دیگری از دلایل ناباروری فاش شد

۱۲ مرداد ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7362044
راز دیگری از دلایل ناباروری فاش شد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/05/12 علمی آموزشی.پزشکی.تولید مثل دانشمندان سازوکاری را کشف کرده اند که می تواند به توضیح علت نقص برخی اسپرم ها کمک کند. این یافته می تواند درمان جدیدی برای زوج های نابارور به ارمغان آورد. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، مطالعات گروهی از محققان دانشگاه های بردفورد و لیدز ، تغییرات بنیادی در شناخت اهمیت اسپرم را در تشکیل جنین ایجاد می کند. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این کشف که سلول تخمک انسان می تواند رمز ژنتیکی پدر را بخواند و نقص ها را نمایش دهد، به میلیون ها زوج نابارور کمک خواهد کرد از انجام درمانهای پرهزینه و بیهوده لقاح خارج رحمی رهایی یابند. دکتر مارتین برنینک ورث یکی از این محققان می گوید: مطالعات ما ارتباط زیادی با انسانها و جامعه داشته و یکی از مهمترین آنها ناباروری است. بر اساس یافته های این پژوهش ، یک مولکول در بطن سازوکار قفل و کلید، در واقع پروتئینی به نام CTCF است. نتایج این بررسی در نشریه تحقیقات ژنوم منتشر شده است. پروتئین CTCF امکان رشد اسپرم را فراهم می آورد و پایه های باز توسط پروتیین CTCF در تخمک شناسایی می شود. دکتر دیوید میلر از دیگر محققان این پژوهش معتقد است این راز می تواند این باشد که کلیدهای ژنتیکی در اسپرم کاملا با قفل های همتای خود هماهنک نیستند. تحقیقات ما توضیح معقولی را برای علت سوء عملکرد برخی اسپرم ها ارائه می کند.