۲۸ آبان ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7252982
T T
۰ نفر
12هزارواحدتولیدی وخدماتی کشورسیستمهای مدیریت کیفیت رادریافت کرده اند # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/08/28 اقتصاد.استاندارد.همایش گرگان - مدیرکل نظارت بر اجرای سیستمهای کیفیت سازمان استاندارد ایران اعلام کرد: در حال حاضر بالغ بر 12 هزار واحد تولیدی و خدماتی کشور سیستمهای مدیریت کیفیت را دریافت کرده اند. مهندس زهره سوفالی عصر چهارشنبه در حاشیه همایش کیفیت و سرآمدی در واحدهای تولیدی و خدماتی استان گلستان در گرگان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان این که دریافت گواهینامه ایزو 9000 در کشور اجباری نیست بلکه تشویقی است، افزود: حدود 80 هزار واحد تولیدی و علاوه براین بنگاههای خدماتی نیز هستند که سیستمهای مدیریت کیفیت را دریافت نکرده اند. به گفته وی، این در حالی است که الزاما واحدی که ایزو 9000 دارد، می تواند کیفیت محصول خوبی نداشته باشد اما بنگاهها به این باور رسیدند که استقرار استانداردهای مدیریت کیفیت در بهبود کیفیت کالا به آنها کمک می کند. سوفالی افزود: کیفیت سطوح مختلف دارد که سطح یک آن منطبق با استاندارد است ولی با استقرار استاندارد مدیریت کیفیت می توانیم آن را ارتقاء دهیم و به رضایت مطلوب مشتری برسیم. دبیر جایزه ملی کیفیت ایران در ادامه با اعلام این که جایزه ملی کیفیت یک تندیس زرینی است که تا به حال هیچ بنگاه تولیدی و خدماتی این جایزه را دریافت نکرده است، تصریح کرد: این جایزه براساس مصوبه شورای عالی استاندارد تنها از دست مقام ریاست جمهوری گرفته می شود. سوفالی ادامه داد: این جوایز، هدف نیستند بلکه ابزاری در راستای اصلاح الگوی مصرف است تا به آن کیفیتی که حق مصرف کننده ایرانی است، برسیم و کیفیت را افزایش دهیم. وی گفت: از سال 1381 برای ارتقای کیفیت و انطباق ویژگیهای استاندارد که سطح اول کیفیت است، گامی برداشته شد تا کالا با قیمت و کیفیت مناسب، زمان مشخص و خدمات پس از فروش مناسب عرضه شود و در نهایت، رضایت مشتری و رضایت متوازن تمام ذینفعان را در نظر داشته باشد. به گفته سوفالی، در این راستا سازمان استاندارد، مدلی را مطابق با فرهنک بومی کشور طراحی کرد که در این مدل، کیفیت چرخه محصول یعنی از ابتدای تولید محصول تا مرحله عرضه به بازار و خدمات پس از فروش و رضایت مشتری را پیگیری می کند. وی با بیان اینکه امتیازات بالایی را این مدل قایل شده است، افزود: بر طبق این مدل، بنگاههای تولیدی و خدماتی کشور وارد عرصه ارزیابی و سازمانها یا بنگاههای سرآمد و متعالی، معرفی می شوند. وی اظهار داشت: از شاخصهای این مدل، آن است که بنگاههای تولیدی و خدماتی که براساس مدلهای اروپایی قبلی به امتیازات بالاتری دست پیدا کرده بودند، سطوح آنها به سطوح اشتهار تنزل یافت و امیدواریم که با برگزاری این همایشها و معرفی این مدل و دوره های آموزشی، سطوح اشتهار که خود سه سطح کیفیت است، ارتقا یابد. سوفالی افزود: امسال چهار بنگاه تولیدی سطوح اشتهار یک ستاره که سطحی از کیفیت است را، دریافت کردند. وی گفت: با توجه به اینکه دو سال است از تدوین این مدل جدید گذشته است، باید اجازه داد که بنگاههای اقتصادی تولیدی و خدماتی بیشتر بر روی کیفیت کار کنند و تمام اقشار در بنگاههای تولیدی و خدماتی، کیفیت را درک کنند و بدانند که در چه راستایی دارند حرکت می کنند. سوفالی با اشاره به اینکه در تدوین این مدل از ایزو 9000 هم استفاده شده، افزود: برای ورود در این عرصه باید مدیریت کیفیت در بنگاه استقرار یافته باشد و استمرار کیفیت، دنبال شود که در غیر این صورت قطعا کیفیت ماندگار نیست و استمرار ندارد. 7464/602/506
۰ نفر