۲۶ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7206299
T T
۰ نفر
استان زنجان آماده استقبال از میهمانان نوروزی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/26 اجتماعی.داخلی.گردشگری زنجان - استان زنجان با برخورداری از تمدنی دیرینه، تفرجگاه ها، اماکن باستانی و نقاط جذاب و دیدنی، آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.
این استان و مردمان مهمان نواز و خونگرم آن امکانات خود را برای پذیرایی از میهمانان نوروزی بسیج کرده و زمینه آسایش آنان را درحد وسع و توان مهیا ساخته اند.
برای استقبال از مهمانان نوروزی همچنین طبق سال های گذشته ستادهایی توسط نهادها و ارگانهای مربوطه تشکیل و امکانات لازم را جهت تامین رفاه و آسایش مسافران عبوری و ساکن فراهم کرده اند.
ماموران سخت کوش شهرداریهای شهرهای تابعه استان برای آماده سازی ، گلکاری و نظافت بوستان ها، معابر ، اقامتگاهها و فضاهای سبز ، تلاش مضاعفی را آغاز کرده و شهرها را برای ورود میهمانان آماده می کنند.
گروههای مختلف امداد نوروزی نیز با همکاری هلال احمر و نیروهای پلیس راه در محورهای ارتباطی استان مستقر و به مسافران ارایه ی خدمت خواهند کرد.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان نیز با تشکیل ستاد ویژه ی نظارت بر سفرهای نوروزی و استقرار اکیپهایی در مبادی ورودی شهرها ، برای استقبال و راهنمایی مهمانان نوروزی آماده شده است.
استان زنجان با واقع شدن در موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از تنوع آب و هوایی، آثار تاریخی و فرهنگی، همواره مورد توجه مسافران و گردشگران داخلی وخارجی قرارداشته است و همه ساله ده ها هزارنفر از آثار باستانی این استان بازدید می کنند.
کارشناسان و ماموران سازمان میراث فرهنگی استان نیز در تعطیلات نوروزی ، بااستقرار در اماکن باستانی استان به راهنمایی بازدیدکنندگان از این آثار و معرفی گنجینه و ارزشهای تاریخی می پردازند.
درزمان حاضر دهها اثر باستانی و گردشگری در استان زنجان آماده ی بازدید عموم علاقمندان و گردشگران داخلی و خارجی است.
کاروانسرای سنگی، مسجد جامع، مجموعه بازار، رختشویخانه، بقعه ی امامزاده حضرت سید ابراهیم (ع) ، دهها آب انبار ، حمام و پل از جمله آثار تاریخی و دیدنی شهر زنجان می باشد.
بقعه چلبی اوغلی و ملاحسن کاشی، گنبد سلطانیه، معبد سخره ای داش کسن، بقعه پیراحمد زهرنوش ، امامزاده اسماعیل ، بقعه شاهزاده زیدالکبیر ، امامزاده - یحیی، مسجد جامع قروه، بقعه قیدار نبی، قبرستان و مسجد جامع قلابر و سجاس، آتشکده ی پیرچم، غار کتله خور و غار خرمنه سر از دیگر آثار ارزشمند باستانی موجود در شهرهای تابعه استان زنجان ابهر، هیدج، خدابنده، سلطانیه، طارم و صایین قلعه است که مسافران نوروزی می توانند از آنها بازدید کنند.
این استان یکی از مراکز غنی هنرهای بومی و صنایع دستی ایران محسوب می شود و محصولات آن در طول قرن های متوالی بعنوان نماینده هنر اصیل و قدیم ایرانی در جهان و کشور مطرح بوده است.
مصنوعات دستی زنجان به طور کلی شامل چاقوهای متنوع، فرش دستبافت، ملیله، چاروق، گیوه، گلیم، جاجیم، ظروف مسی، کنده کاری برروی ظروف و دست بافته های پشمی از قبیل دستکش، شال و جوراب می باشد.
عمده ترین صنایع دستی این استان چاقوسازی ، فرشبافی و ملیله سازی است که از شهرت جهانی برخوردار است.
استان زنجان با 22 هزار و 38 کیلومترمربع مساحت و یک میلیون نفر جمعیت، در منطقه مرکزی شمال غرب ایران واقع است و از نظر وجود مکان های باستانی و گردشگری یکی از قطب های مهم کشور به شمار می آید.
522/ 1645 شماره 011 ساعت 10:16 تمام
۰ نفر