۲۷ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7200398
T T
۰ نفر
معاون وزیر جهاد کشاورزی: تامین امنیت غذایی پایه استقلال کشورهاست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/27 اقتصاد.آبزی پروری.بندر انزلی بندرانزلی - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی پایه استقلال سیاسی و اقتصادی کشورهاست.
به گزارش ایرنا، جهانگیر پر همت روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه همایش ملی فرآوری و بهداشت فرآورده های شیلاتی در بندرانزلی افزود: اگر قرار است رتبه اول را در منطقه داشته باشیم در امنیت غذایی باید این رتبه را کسب کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دستیابی به رتبه اول منطقه فراتر از کتاب و سخنرانی است، اظهار داشت: در صورت عدم توانایی در فراهم کردن استقلال سیاسی و اقتصادی منطقه، وابستگی کشورهای منطقه به دلیل نیاز اقتصادی به غرب که تنها متکی بر علم و فن آوری است ادامه می یابد.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی ایشان خاطرنشان کرد: دانشمندان ما این کار را شروع کردند و باهمت مضاعف می توانند تا افق 1404 رتبه اول را در تولید بسیاری از محصولات غذایی بدست آورند.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید در بخش کشاورزی دسترسی به مواد غذایی بعنوان امنیت غذایی را داشته باشیم بر لزوم تولید غذای سالم و بهداشتی تاکید کرد .
وی همچین با اشاره به اینکه ایران جزء مناطق خشک و نیمه خشک است بر استفاده بهینه برای بهره وری بیشتر از منابع محدود کشور تاکید و خاطر نشان کرد:در حال حاضر در بسیاری از موارد تولید، پایین تر از میانگین جهانی است که باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.
پر همت با اشاره به افزایش کمی تولیدات از 25 میلیون تن به بیش از یکصد میلیون تن گفت: با وجود اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب، افزایش بهره وری قابل توجهی صورت نگرفته و از نظر کیفی کار بسیار زیادی در پیش داریم.
وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه پروتئین حیوانی حدود 30 تا 35 کیلوگرم در سال است خاطر نشان کرد: مصرف سرانه پروتئین آبزیان هفت کیلوگرم در سال است که این مقدار باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 14 کیلوگرم برسد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر وجود ظرفیت های بالا در بخش آبزیان تاکید و تصریح کرد: برای افزایش تولید مواد خام در دریای خزر و خلیج فارس باید به سمت استفاده بهتر برای تولید بیشتر و متراکم با استفاده از فنآوری ها اقدام و به سمت محصولات با ضایعات کمتر تا رسیدن به دست مصرف کننده حرکت کنیم.
وی ضایعات بخش کشاورزی در اقلام مختلف را بین 15 تا 30 درصد عنوان کرد و افزود: در بخشی از محصولات بدلیل عدم فرآوری و نامناسب بودن بسته بندی فرآورده هایی که حتی یک مزیت خاص کشور ماست، با قیمت ارزان به جهان عرضه می شود.
پرهمت با اشاره به یکصد میلیون تن تولیدات کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: ظرفیت تولیدات تا سه برابر مقدار فعلی قابل افزایش است.
وی ادامه داد: در صورت فرآوری تبدیل مواد خام به موادی با ماندگاری مناسب و ضایعات کمتر بهره وری تا 30 درصد افزایش می یابد.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: با انجام تمهیدات و اقدامات لازم باید ارزش افزوده تولیدات خام ، نصیب تولیدکنندگان و فن آوران کشور شود.ک/2 7152/620/695/506 شماره 369 ساعت 18:10 تمام
۰ نفر