۲۷ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7200306
T T
۰ نفر

رییس جمهوری ترکیه:

۲۷ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7200306
رییس جمهوری ترکیه: اصفهان زیباترین شهر جهان است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/27 سیاسی.سفرها.رییس جمهور ترکیه اصفهان -رییس جمهوری ترکیه از میهمان نوازی مردم و مسوولان اصفهان در سفر یکروزه اش به این شهر تاریخی قدردانی کرد و گفت: اصفهان زیباترین شهر جهان است.
عبدالله گل روزچهارشنبه هنگام بدرقه استاندار اصفهان از وی و هیات همراه در پاویون فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، میهمان نوازی و استقبال گرم مردم و مسوولان این استان را از هیات ترکیه ای ستود.
رییس جمهوری ترکیه همچنین در پاسخ به این پرسش ایرنا که رسانه های خارجی اظهارات شما در تهران مبنی بر این که کشورهای منطقه متناسب با خواست ملت هایشان اصلاحاتی را انجام دهند به ایران نسبت داده اند، پاسخ داد: معتقدم تمام کشورهای منطقه باید خودشان را با مطالبات مردم وفق دهند و این به معنای کلی است و منظور من کشور خاصی نبوده است.
وی تاکید کرد: کشورهای منطقه باید تحولاتی متناسب با حال ملت هایشان انجام دهند و این حرف تازه ای نیست.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 'عبدالله گل ' و هیات همراه پس از یک شب اقامت در اصفهان صبح چهارشنبه در فرودگاه بین المللی 'شهید بهشتی ' اصفهان با بدرقه 'علیرضا ذاکر اصفهانی ' استاندار و جمعی از مسوولین این استان، اصفهان را به مقصد تبریز ترک کردند.
رییس جمهوری ترکیه عصر روزگذشته ازاماکن تاریخی اصفهان همچون باغ موزه چهلستون، میدان امام (ره )،مسجد امام (ره )، مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو، بازار قیصریه و کارگاه های صنایع دستی و پل های تاریخی خواجو و سی وسه پل بازدید کرد.
عبدالله گل درهنگام بازدید از بازار قیصریه مورد استقبال گرم مردم اصفهان قرار گرفت و با تکان دادن دست به آنان پاسخ داد.
وی همچنین در زمان بازدید از آثار تاریخی تلاش کرد تا با زبان فارسی بگوید : ' اصفهان، نصف جهان است.' رییس جمهوری ترکیه سپس در هتل عباسی اصفهان حضور یافت و با خبرنگار شبکه ' پرس تی وی ' مصاحبه و پس از آن با استانداراصفهان نشست کاری برگزار کرد.
وی همچنین در ضیافت شامی که از سوی ذاکر اصفهانی برای وی و هیات همراه تدارک شده بود، شرکت و پس از آن از بخشهای مختلف هتل تاریخی 'عباسی ' دیدن کرد.
وزرای خارجه، کشور، انرژی و مشاور در امور خارجی، رییس جمهوری ترکیه را در این سفر همراهی می کردند.
همچنین 'مرتضی بختیاری ' وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران رییس جمهوری ترکیه را در طول این سفر همراهی کرد.
بازرگانان و هیات تجاری این کشور نیز که درمعیت رییس جمهوری ترکیه به اصفهان سفر کرده بودند، عصرسه شنبه با صاحبان صنایع و بازرگانان اصفهانی در اتاق صنایع و معادن این شهر دیدار و در قالب 19میز تخصصی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و ترکیه را بررسی کردند.
ماحصل این جلسه نیز انعقاد تفاهمنامه همکاری اقتصادی میان اصفهان، قونیه و آنتالیا شد.
همچنین عضواتاق بازرگانی ترکیه دراین جلسه گفت:مبادلات اقتصادی حدود چهار میلیارد دلاری در حد دوکشور بزرگ ایران و ترکیه نیست و این مبادلات تا سطح 50میلیارد دلار قابل افزایش است.
'حسین ایزولماز'دراین جلسه که حدود 150 تاجر و صنعتگر ترک حضور داشتند، با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران با آلمان و فرانسه افزود:رقم چهار میلیاردی تجارت ایران و ترکیه در زمان حاضر بسیار کم است و باید افزایش یابد.
رییس شورای همکاریهای اقتصادی ترکیه و ایران هم در این جلسه، ظرفیتها و مزیتهای اقتصادی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را ایده آل توصیف کرد.
' علی عثمان اولوسوی ' با برشمردن ظرفیتها و مزیتهای اقتصادی و جاذبه های گردشگری اصفهان گفت: رونق صنعت توریسم در گشایش درها و رونق اقتصادی تاثیر چشمگیری دارد و باید به این صنعت در ایران توجه ویژه شود.
وی جذب سالانه یکصد هزارجهانگرد به اصفهان راکم دانست و افزود:در صورتی که اصفهان بتواندسالانه بیش ازیک میلیون جهانگردخارجی و پنج میلیون گردشگر داخلی را جذب کند توانسته است نقش خود را در زمینه صنعت توریسم بخوبی به انجام برساند.
وی روابط ترکیه و ایران طی چهار قرن گذشته را بسیار خوب و مطلوب توصیف کرد و اظهارداشت: ترکیه و ایران دو همسایه و کشور برادر و دوست هستند که روابط ممتازی درسالهای گذشته داشته اند که این شرایط بستر مناسبی برای افزایش تعاملات اقتصادی میان دو کشور محسوب می شود.
رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان اصفهان هم امضای تفاهمنامه همکاری اقتصادی میان اصفهان، قونیه و آنتالیا را فتح بابی برای ارتقای روابط اقتصادی اصفهان با کشور ترکیه عنوان کرد.
'محمود اسلامیان ' افزود: با توجه به روابط حسنه میان دو کشور ایران و ترکیه و فرصت های سرمایه گذاری متقابل می توان در بخشهای صنایع فولادی ، معدنی و صنعت توریستم تعاملات مناسبی را با ترکیه برقرار کرد.
وی درباره موانع موجود در مسیر تعامل اقتصادی بخشهای خصوصی اصفهان و ترکیه اظهار داشت: محدودیتها و موانع از طریق بخش خصوصی شناسایی و به مقامات دولتی منتقل می شود که با توجه به تصمیمات روسای جمهور دو کشور فرصت مناسبی برای رفع موانع فراهم شده است.
معاون برنامه ریزی استاندار اصفهان نیز دراین نشست با تشریح پتانسیل اقتصادی و گردشگری این استان گفت:اصفهان با بیش از هشت هزارکارگاه صنعتی و 300 معدن فعال و جذب سالانه یکصد هزارجهانگرد سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی ایران دارد.
'علیرضا همدانیان ' حجم صادرات استان اصفهان را دو میلیارد دلار اعلام کرد و گفت:این میزان تا پایان امسال به 5/2 میلیارد دلارخواهد رسید و ظرفیت همکاری اقتصادی تا سقف10 میلیارد دلاربرای همکاری با تجار ترکیه دراستان وجود دارد.
وی همچنین میزان تولید ناخالص استان را 20 میلیارد دلار ذکر کرد.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری ترکیه یکشنبه هفته جاری درقالب یک تیم بلندپایه 300 نفره شامل 135 مقام دولتی و بیش ازیکصد تاجر و25 خبرنگار برای سفری چهار روزه وارد ایران شدند.
عبدالله گل درسفر به تهران با رییس جمهور اسلامی ایران و دیگر مقامهای سیاسی و اقتصادی کشورمان ملاقات کرد.
ایران و ترکیه روابط نزدیکی با یکدیگر در زمینه های مختلف دارند و بتازگی سطح همکاری اقتصادی دو کشور نیز رو به رشد است.
نقش آفرینی ترکیه در امضای بیانیه سه جانبه تهران و نیز برگزاری مذاکرات گروه 5+1 در استانبول، موید توسعه روابط سیاسی دو کشور است.
سفر رییس جمهوری ترکیه در پاسخ به سفر سال 2008 دکتر محمود احمدی نژاد به ترکیه، صورت گرفته است.
545/1011 شماره 277 ساعت 15:05 تمام
۰ نفر