۲۵ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7199503
T T
۰ نفر
کتاب ایمنی زیستی محصولات تراریخته در پژوهشکده کرج تالیف شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/25 علمی آموزشی.داخلی.پژوهشکده بیوتکنولوژی.البرز کرج - مسوول روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج از تالیف کتاب ایمنی زیستی محصولات تراریخته توسط محققان این پژوهشکده خبر داد.
سید علی میربابایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتاب را دکتر غلامرضا صالحی جوزانی رییس بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی و ایمنی زیستی و دبیر کارگروه ایمنی زیستی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر مسعود توحیدفر عضو هیات علمی بخش تحقیقات کشت بافت و انتقال ژن و اکرم صادقی عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی و ایمنی زیستی این پژوهشکده تالیف کرده اند.
وی ادامه داد: نگرانی های مختلف زیست محیطی و سلامت محصولات تراریخته ؟ قوانین و مقررات بین المللی درمورد ایمنی زیستی و مدیریت مخاطرات احتمالی زیست محیطی موجودات زنده تراریخته از جمله موضوعهای مطرح شده در این کتاب است.
وی اضافه کرد: در این کتاب همچنین به استانداردهای بین المللی در زمینه ایمنی غذایی محصولات تراریخته ؟ تجزیه و تجلیل مخاطرات احتمالی سلامت غذایی و روش های شناسایی و ردیابی این محصولات پرداخته شده است.
میربابایی خاطرنشان کرد: توانایی بسیار بالای مهندسی ژنتیک در رفع بسیاری محدودیت ها در ایجاد خصوصیات جدید و افزایش کمیت و کیفیت محصولات غذایی ؟ باعث شده این فناوری بسرعت جایگاه ویژه در کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی پیدا کند.
وی گفت: با وجود فواید و مزایای بسیار زیاد محصولات تراریخته یا دست کاری شده ژنتیکی، همواره نگرانی هایی درباره این فناوری دربین عموم مردم و برخی دانشمندان وجود دارد.
میربابایی ادامه داد: بر این اساس مجموعه ای از تدابیر، سیاست ها، مقررات و روش هایی برای تضمین بهره برداری از فواید زیست فناوری جدید و پیشگیری از آثار سوء احتمالی کاربرد محصولات تراریخته بر تنوع زیستی، سلامت انسان، دام، گیاه و محیط زیست اتخاذ شده که به آنها ایمنی زیستی گفته می شود.
وی افزود: تاکنون آثار منفی و زیانبار مهمی از این محصولات دیده نشده که این امر می تواند به استفاده گسترده از این فناوری در آینده نزدیک کمک کند.
میربابایی یادآور شد: علاقه مندان به تهیه این کتاب می توانند به روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی در کرج مراجعه کنند.ک/3 7423/ 692/ 684 شماره 055 ساعت 11:05 تمام
۰ نفر