۱۷ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7197232
T T
۰ نفر

رییس اداره حفاظت محیط زیست گناوه:

۱۷ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7197232
رییس اداره حفاظت محیط زیست گناوه: دریای مواج و بارندگی جمع آوری لکه های نفتی در ساحل دیلم را دشوار کرد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/17 اقتصاد.نفت.گناوه گناوه - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر گفت: دریای مواج و بارندگی در چند روز اخیر جمع آوری لکه های نفتی در آبهای ساحلی و همچنین اراضی حاشیه دریا را دشوار کرده است.
محمد تولیده، یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: امواج، گاهی لکه های نفتی را که روی دریا شناور است تا عرض بیش از 10متر روی آب گسترش می دهد و گاهی آنها را روی ماسه های ساحلی پس می زند.
وی اظهارداشت: لکه های نفتی به صورت تکه تکه درطول بیش از 10کیلومتر از نوار ساحلی دیلم روی آب شناور است و مساحت برخی از این لکه ها به 200متر مربع می رسد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های گناوه و دیلم گفت: گروه های مختلفی از شرکت نفت در ساحل دیلم مشغول جمع آوری و امحای آلودگی های نفتی هستند و وضعیت حرکت لکه های نفتی در آب های ساحلی مکرر از طریق هوایی با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر بررسی می شود.
وی افزود:باتوجه به اینکه برخی از اراضی ساحلی شمال شهرستان دیلم باتلاقی است و تردد ماشین آلات وتجهیزات در آنها دشوار است، هنوز از درصد آلودگی آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.
تولیده گفت: گروه های فنی شرکت نفت تا امحای کامل لکه های نفتی در دریا و خشکی در منطقه فعال خواهند بود و پیگیری لازم برای میزان خسارت آلودگی های نفتی به محیط زیست نیز در حال انجام است.
وی گفت: تاکنون گزارشی از تلف شدن پرندگان دریایی یا آبزیان در اثر این آلودگی ها دریافت نشده اما با توجه به وسعت آلودگی خسارت بر گونه های مختلف جانوری در خشکی و آبهای ساحلی محتمل است.
آلودگی نفتی در شهرستان دیلم هفته گذشته در اثر شکستگی در خط انتقال نفت خام از منطقه آغاجاری در استان خوزستان به تلمبه خانه گوره در شهرستان دیلم رخ داد که حجم زیادی نفت خام وارد یکی از رودخانه های فصلی منطقه شد اگرچه نسبت به ترمیم شکستگی این خط انتقال اقدام شد و با ایجاد سدهای خاکی در نقاط مختلف تلاش شد تا مسیر نفت خام جاری شده در رودخانه فصلی به سمت اراضی پایین دست و دریا مسدود شود اما بارندگی و جاری شدن سیلاب، لکه های نفتی را به اراضی ساحلی و دریا کشاند.
در روزهای اول پس از از این حادثه حجم زیادی از نفت های جاری شده در رودخانه فصلی نیز با به آتش کشیدن امحا شده بود.
شهرستان دیلم از مناطق نفت خیز جنوب کشور است و مهمترین تلمبه خانه خطوط نفت صادراتی کشور نیز در این شهرستان قرار دارد. ک/3 637/681 /675 شماره 065 ساعت 11:44 تمام
۰ نفر