۷ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7195511
T T
۰ نفر

اختصاصی/

۷ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7195511
اختصاصی/ رییس کمیسیون کشاورزی مجلس: کیفیت نان از نظرمقدار سبوس ارزیابی می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/07 سیاسی.مجلس شورای اسلامی.نماینده اراک.اهمیت سبوس نان اراک - رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تولید نان با کیفیت و دارای شاخصه های سلامتی برحسب وجود مقدارسبوس لازم، در کشور ارزیابی می شود.
عباس رجایی روز پنجشنبه در گفت و گو اختصاصی با ایرنا افزود: نان یکی از مواد غذایی پایه در سبد مصرفی خانواده ها است و نباید به بهانه سفیدی و شکل ظاهری بررسی شود بلکه سبوس موجود درآن از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.
نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: نان هایی که با آرد کامل و سبوس دار تهیه می شود در مقایسه با نان های پخته شده با آرد سفید ارزش غذایی بالاتری داشته و مصرف روزانه آن ها نیاز بدن به املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین ها را تامین می کند.
وی گفت: مصرف نان سبوس دار از بیماری های قلبی عروقی، ضعف اعصاب ، کم خونی، پوکی استخوان، چاقی، یبوست ، چربی خون و ضعف عمومی پیشگیری کرده و توان دفاعی بدن را افزایش می دهد.
وی افزود: سبوس حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین ها ، پتاسیم، فلوئور، آهن، سیلیس، منیزیم، روی و کلسیم بوده که علاوه بر مزایای ذکر شده از ریزش و سفید شدن مو نیز جلوگیری و به پوست نیز نشاط می دهد.
وی توضیح داد: بر حسب برآوردهای صورت گرفته ضایعات نان از هنگام برداشت گندم تا مصرف به 30 درصد می رسد و می طلبد روش های آماده سازی و پخت نان در سایه حفظ سبوس آن ارتقا یابد.
این مسوول اظهار داشت: اخیرا در نانوایی های کشور مشاهده شده که از روش دو بار مخمر بهره گرفته می شود و سبوس نان کاهش یافته است که باید از این معضل جلوگیری شود.
رجایی افزود: اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه هافرصت مناسبی برای بهبود کیفیت نان به عنوان قوت اصلی روزانه سفره های ایرانی است و می طلبد که مسوولان اجرایی و بهداشتی غنی سازی نان با ریزمغذیهای ضروری دیگر را نیز در برنامه ها داشته باشند.
وی گفت:مصرف سرانه نان در کشور حدود 170 تا 180 کیلوگرم در سال است و ایران در این شاخص رتبه نخست مصرف نان در جهان را به خود اختصاص داده است وی اضافه کرد: ایجاد بازار رقابتی کیفیت نان در سایه هدفمند کردن یارانه ها با اطلاع رسانی گسترده نهادهای فرهنگی و رسانه هادر تشریح مزایای مصرف سبوس در رژیم غذایی روزانه و اصلاح عادات غلظ غذایی مردم کامل می شود.
وی با تاکید بر اهمیت نظارت مستمر بر کیفیت پخت نان گفت: نباید به بهانه تیره بودن رنگ نان سبوس آن کم و یا حذف شود بلکه باید با استفاده از الگوهای تدوین شده استاندارد علاوه بر کسب رضایت مردم و کاهش ضایعات ،به سلامت مردم نیز توجه خاص شود.
وی ادامه داد: واحدهای تولیدی آرد باید به فکر ارتقای کیفیت آرد تولیدی خود مطابق ذائقه مردم باشند و با ترکیب گندم و سایر راهکارهای فنی در فضای رقابتی محصول خود را عرضه کنند. ک/3 560/557 شماره 038 ساعت 10:54 تمام
۰ نفر