۳۰ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7194422
T T
۰ نفر
زباله / معضل آشکار و سرمایه پنهان در کلانشهرها ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/30 اجتماعی.زباله.سرمایه مشهد _ ورودی شهر مشهد از مسیر جاده نیشابور ،به جای بوی گل و سبزه و درخت یا استنشاق هوای پاک و سالم ،بوی بسیار تند و مشمئزکننده ای را به مشام می رساند.
شیشه ها را هم که بالا می دهی بدتر می شود و گاه آنقدر سرفه می کنی که اشک از چشمانت جاری می شود.
ورودی مشهد در محور نیشابور محل دپوی زباله های شهر است و زباله هایی که هر روز بر حجم آن دهها و صدها تن افزوده می شود و وسعت 22 هکتاری آن امروز مملو از زباله ها و شیرابه های آن است که رفته رفته برای ذخایر زیر زمینی آب دشت مشهد که خود با افت شدید مواجه است خطر ساز شده و به گفته کارشناسان حتی بخشی از منابع آبی و چاه های این محدوده به شدت آلوده و غیر قابل استفاده شده است.
البته مشکل دفن زباله آن هم در ورودی شهر فقط خاص مشهد نیست که بسیاری از مردم این منظره ناخوشایند را در اکثر کلانشهرها کشور از جمله تهران شاهد هستند اما این وضعیت برای شهری چون مشهد که عنوان پایتخت معنوی کشور را یدک می کشد در عین آنکه تهدیدکننده سلامت مردم است به هیچ وجه زیبنده و پذیرفتنی نیست.
از این رو شهرداری مشهد با توجه به این دیدگاه که گفته می شود از زباله می توان طلا بازیافت کرد در پی حل مشکل ورودی شهر و تبدیل زباله به راهی برای تولید برق و کالاهای بازیافتی و استفاده مجدد از سرمایه های ملی که تبدیل به زباله می شود، طرحهایی را آغاز کرده است.
نخستین گام تعیین محل جدیدی برای دفن زباله های شهر در جاده میامی است که هم اینک درصدی از این زباله ها به این محل منتقل و در شرایط مناسب دفن می شود.
در کنار آن طرحهای جداسازی زباله ها و بازیافت زباله های خشک و همچنین تولید برق از گازهای تولیدی محل دپوی زباله مشهد و تفکیک زباله های خطرساز و بیمارستانی از سایر زباله ها به اجرا درآمده است اما به نظر می رسد این اقدامات هنوز کافی نیست.
این درحالی است که فقط در مشهد بر اساس اعلام مدیر عامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری در شرایط عادی روزانه یک هزار و 700 تن زباله تولید می شود که در ایام تابستان و نوروز این میزان به دو هزار و 400 تن می رسد علی نجفی گفت : 64 درصد زباله این کلانشهر تر و مواد آلی و 36 درصد پسماندهای خشک است که سهم کاغذ ، کارتن و مقوا در بین پسماندهای خشک بیشتر از سایر پسماندها است.
وی با اشاره به افزایش میزان پسماندهای خشک جمع آوری شده ، افزود: از ابتدای امسال نزدیک به 35 هزار تن پسماند خشک جمع آوری شده که این میزان نسبت به دو سال گذشته بیش از دو برابر افزایش داشت.
این مسوول اظهار داشت: پسماندهای خشک و کاغذ باطله ادارات و مدارس نیز توسط سازمان بازیافت جمع آوری می شود.
نجفی تاکید کرد : در شرایط کنونی هشت درصد کل زباله ها توسط مردم تفکیک و 30 درصد نیز در محل کارخانه کمپوست بازیافت بیولوژیکی شده و تبدیل به کود کمپوست می شود.
وی از تکمیل دو خط جدید بازیافت مواد با ظرفیت 210 تن در هفته دولت خبر داد و افزود: هم اینک 120 تن مواد در این شهر بازیافت می شود که با تکمیل دو خط جدید، این رقم بازیافت مواد به 330 تن افزایش می یابد.
در واقع مشهد تنها خوشه صنعتی بازیافت در کشور و خاورمیانه را دارد که همه صنایع مرتبط آن نیز به نوعی در کنار هم قرار گرفته اند.
وی ادامه داد : هم اکنون هشت درصد مردم این کلانشهر زباله های خود را از منزل تفکیک می کنند که کمک بزرگی به سازمان است.
*روزانه 150 تن کاغذ در مشهد به داخل سطل زباله ریخته می شود .....................................................................
....................
مدیر عامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد، افزود : بیش از 14 درصد از زباله های تولیدی در مشهد را کاغذهای باطله تشکیل می دهد.
در واقع ساکنان شهر مشهد در هر روز بیش از 150 تن کاغذ را به داخل سطل زباله می ریزند که در صورت بازیافت و تبدیل آنها می توان از هدر رفتن سرمایه های ملی و قطع درختان جهت تولید کاغذ جلوگیری کرد.
وی ادامه داد : به همین منظور سازمان بازیافت و تیدیل مواد شهرداری مشهد با مشارکت بخش خصوص اقدام به ساخت و راه اندازی کارخانه بازیافت کاغذهای باطله کرده تا ضمن تبدیل آنها به کارتن، نظارت مستقیم بر حفظ سلامت و بهداشت مواد تولید شده داشته باشد.
نجفی در خصوص راه اندازی کارخانه بازیافت لاستیک در جاده قدیم قوچان هم افزود: این واحد با هدف جلوگیری از مخاطرات ناشی از رها شدن لاستیک های مستعمل در محیط زیست در پاییز امسال احداث شده که سالانه سه هزار تن لاستیک را بازیافت و به گرانول، کفپوش لاستیکی و پودر لاستیک تبدیل می کند.
وی کارخانه های بازیافت لاستیک، بازیافت آسفالت و ایستگاه مکانیزه انتقال ضایعات ساختمانی را جدیدترین پروژه های احداث شده از سوی سازمان بازیافت عنوان کرد و گفت: کارخانه بازیافت آسفالت با ظرفیتی بالغ بر 10 تن در ساعت آسفالتی با کیفیت مرغوب تولید می کند، همچنین آسفالت های حفر شده سطح شهر که امکان دفع آنها وجود ندارد، در این کارخانه جمع آوری می شود.
نجفی با بیان اینکه این واحد، نخستین مرحله بازیافت را از دو ماه قبل با ظرفیت 200 تن در روز شروع کرده است ، گفت : هر تن آسفالت معمولی در هر متر مربع 250هزار ریال است ولی با توجه به اینکه تمام ذرات فراری و تشکیل دهنده آسفالت تولیدی در این کارخانه کاملا از بین نرفته است، ما این آسفالت را به قیمت حداکثر 100هزار ریال می فروشیم.
وی در مورد واحد ایستگاه مکانیزه انتقال ضایعات ساختمانی نیز گفت : این واحد با هدف سهولت در انتقال ضایعات ساختمانی و جلوگیری از تردد خودروهای کوچکتر در جاده ها با اعتبار دو میلیارد ریال در پاییز سال جاری احداث و آغاز به کار کرد.
نجفی با بیان این که اولین نیروگاه تولید بیوگاز خاورمیانه ، پارسال با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال در مشهد به بهره برداری رسیده است، افزود: در این کارخانه گاز متان حاصل از دفن زباله به بیوگاز تبدیل می شود و در شبکه برق خانگی مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که همین گاز در صورت رها شدن در هوا اثرات زیان باری به همراه دارد.
مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد افزود: این نیروگاه پس از چهار سال به سوددهی می رسد.
عدم تفکیک زباله های بیمارستانی در مشهد بدلیل همکاری نکردن پزشکان ......................................................................
.............................
مدیر عامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد همچنین از عدم تفکیک زباله های بیمارستانی در این شهر انتقاد کرد و گفت: با وجود مصوبه ساماندهی پسماندهای پزشکی، پزشکان همکاری لازم را در راستای اجرای این طرح انجام نمی دهند.
نجفی افزود: طرح ساماندهی پسماندهای بیمارستانی سه سال قبل و با حضور اعضای نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و نیز سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد به تصویب رسید و مقرر شد این طرح به منظور ساماندهی زباله های بیمارستانی و پسماندهای پزشکی اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح بصورت آزمایشی در محدوده خیابان احمدآباد مشهد با توجه به تراکم مطب پزشکان اجرایی شده ، بیان کرد: به منظور اجرای این طرح 570 مطب در محدوده اجرای طرح ساماندهی پسماندهای پزشکی قرار گرفتند.
نجفی افزود : در راستای اجرای این طرح و به منظور جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی ناشی از وجود زباله های بیمارستانی در حاشیه خیابان ها، پزشکان موظف هستند با پرداخت هزینه های جمع آوری این زباله ها از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند اما تاکنون و با گذشت سه سال از زمان این مصوبه پزشکان همکاری لازم نداشته اند.
وی در ارتباط با نحوه جمع آوری زباله های بیمارستانی گفت: براین اساس روزانه این زباله ها توسط ماشین مخصوص حمل زباله های بیمارستانی جمع آوری می شود و پس از بی خطرسازی در محل زباله های بیمارستانی دفن می شود.
مدیر عامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد در ادامه هزینه بی خطرسازی زباله های بیمارستانی را 500 ریال به ازای هر کیلو زباله بیمارستانی عنوان کرد.
نجفی ادامه داد: هزینه بی خطرسازی زباله های بیمارستانی در مبلغ دریافتی از سامان دهی این زباله ها لحاظ شده که در این راستا تاکنون تنها 30 درصد پزشکان این هزینه را پرداخت کرده اند و ادامه این روند زمینه ساز بروز مشکلات و در نهایت سبب عدم اجرای طرح بصورت کامل می شود.
روزانه 12 تا 15 تن زباله بیمارستانی در خراسان رضوی تولید می شود ......................................................................
.....................
در واقع این در شرایطی است که حجم تولید زباله بیمارستانی در مشهد به گفته معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی روزانه بین 12 تا 15 تن است.
مهندس حسن قادری گفت : همه این زباله های بیمارستانی زباله های خطرناک اتاق عمل نیست و درصد پایینی از این حجم را زباله های متعلق به اتاق عمل تشکیل می دهد.
وی افزود: هر بیمارستان نیازمند نصب یک دستگاه اتوکلاو برای بی خطرسازی زباله های بیمارستانی ضروری است الان فقط 10 دستگاه اتوکلاو در بیمارستان های مشهد فعال است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از زباله های بیمارستانی در مشهد بی خطرسازی می شود و بقیه زباله ها در شهرستان ها و بخش هایی از مشهد تحت مراقبت های ویژه حمل و دفن می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه زباله ها در پنج گروه تقسیم بندی می شوند، گفت : این تقسیم بندی شامل زباله های عادی، پزشکی، خطرناک، کشاورزی و صنعتی می شود.
این مسوول گفت : طبق قانون در حوزه زباله های عادی وزارت کشور و شهرداری ها متولی اصلی جمع آوری و مدیریت زباله هستند.
قادری افزود: البته زباله های عادی نیز به چند گروه زباله های الکترونیکی ، خانگی، نخاله های ساختمانی و غیره قابل تفکیک است و شهرداری مشهد در این راستا عملکرد خوبی در مدیریت زباله ها داشته است.
این مسوول گفت : بدین منظور زباله گاه جدید مشهد نیز فعال شده است و در کنار آن نیز عملیات اجرای پروژه کارخانه کمپوست با ظرفیت یک هزار تن در حال اجراست.
شماره 084 ساعت 12:23 تمام
۰ نفر