۱۹ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7192627
T T
۰ نفر
آیت الله نوری همدانی:قیام 19 دی عامل پیشبرد اهداف نهضت امام (ره ) بود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/19 سیاسی.انقلاب اسلامی.علل موفقیت.قیام های مردمی قم - آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: قیام 19دی مردم قم در سال 56اهداف نهضت مردمی به رهبری حضرت امام خمینی (ره ) را به پیش برد.
به گزارش ایرنا،این مرجع تقلید روز یکشنبه در دیدار جمعی از سپاهیان و مردم آذربایجان با اشاره به تاثیر شگرف حرکت ضد استبدادی مردم قم در سال 56 افزود: به دنبال این قیام بود که قیام های گسترده بر ضد رژیم پهلوی در مناطق مختلف کشور به وقوع پیوست و موجی از خشم و نفرت از خاندان پهلوی و حکومت نامشروع آنان در میان مردم ایران پدیدار شد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تشریح علل و عوامل رخداد حادثه 19دی، اهانت روزنامه اطلاعات را عامل اصلی خروش و خشم مردم قم در آن سال عنوان کرد و افزود: مردم ایران با پرپایی قیام عظیم ثابت کردند که هیچگاه اهانت به مقدسات را تحمل نمی کنند.
آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: در روز هفدهم دی ماه 56 مقاله ای توهین آمیز با عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه در روزنامه اطلاعات به قلم احمد رشیدی به چاپ رسید که متن آن مقاله شخصیت حضرت امام را که در آن زمان مرجع تقلید شیعیان جهان به شمار می رفت مورد اهانت قرار داده بود.
وی افزود: شاه خائن با سوء استفاده از عقاید مذهبی مردم ایران همواره آنان را از استعمار سرخ که ارزش های اسلامی را مورد حمله قرار می داد می ترساند و از طرفی هم با مطرح کردن استعمار سیاه ، علما و مراجع را اشخاصی معرفی می کرد که مانع جدی در دستیابی کشور به تمدن جدید و روز دنیا بودند و از این طریق قصد داشت دو قشر سنتی و متجدد و روشنفکر جامعه را به نوعی طرفدار خود کند.
وی ادامه داد: در مقاله ای هم که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید حضرت امام و نهضت ایشان به عنوان استعمار سیاه معرفی شدند که وقتی مردم این مقاله توهین آمیز را خواندند ، بی درنگ با تعطیل کردن بازار و محل کسب و کار خود به همراه طلاب و علمای حوزه تظاهرات تندی علیه حکومت شاه ترتیب دادند که در آن عده ای از مردم قم به شهادت رسیدند.
این مرجع تقلید با اشاره به ضد اسلامی بودن حکومت پهلوی اظهار داشت: به مدت بیش از نیم قرنی که این خاندان بر ایران حکومت کردند بسیاری از ارزش ها و باورهای مردم ولایتمدار و متدین ایران مورد تعرض و اهانت قرار گرفت که کشف حجاب تنها یکی از آنها بود.
آیت الله نوری همدانی گفت: رضاخان با قلدری و پسرش محمدرضا با نیرنگ و سیاست های عوام فریبانه، لطمات جبران ناپذیری به این کشور زدند، ولی انقلاب اسلامی با بر چیدن دودمان آنها تمام این خسارت ها را جبران کرد.
7403 / /380 شماره 104 ساعت 15:23 تمام
۰ نفر