۲۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7188049
T T
۰ نفر
مواضع مشترک سیاسی تهران و مینسک ،توسعه روابط اقتصادی را در پی داشته است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/23 اقتصاد.توسعه روابط.مینسک.مازندران ساری - درنشست نمایندگان مجالس ایران و بلاروس در مینسک با اشاره به مشترکات فرهنگی و سیاسی دو کشور ، گفته شد : مواضع مشترک سیاسی تهران و مینسک ،توسعه روابط اقتصادی بین دوکشور را در پی داشته است .
محمدرضا تابش نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در این نشست گفت: همراهی بلاروس در اتخاذ مواضع سیاسی مشترک با ایران مبنی بر مقابله با کشورهای استکباری مورد تقدیر ما است .
وی زمینه های فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی را عامل توسعه روابط اقتصادی دانست و ادامه داد: با هدف گذاری درست و با حمایت دولت و مجلس دو کشور شاهد اجرای طرحهای مشترک توسعه ای هستیم.
تابش اظهار داشت: مجالس دو کشور نفش تعیین کننده ای در توسعه روابط فی مابین دارند و خوشبختانه نمایندگان پارلمانی بلاروس و ایران در این بخش همکاری های مناسب داشته اند .
وی از بلاروس به عنوان کشوری در حال توسعه جهشی یاد کرد و گفت: سرمایه گذاران ایرانی بر حضور فعال در بلاروس تاکید دارند و این رویه عامل توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور خواهد شد.
انوشیروان محسنی نماینده مردم نوشهر و چالوس و نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به وجود ظرفیت های بالای توسعه ای دو کشور ایران و بلاروس اشاره کرد وگفت : ایران دارای توانمندی علمی ، صنعتی فراوان ازجمله در زمینه های داروسازی و تجهیزات پزشکی است و می تواند در بخش بهداشت و درمان با بلاروس همکاری تنگاتنگی داشته باشد.
سید رمضان شجاعی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت : ایران و بلاروس دارای مشترکات فرهنگی و سیاسی فراوانی هستند که به طور قطع در گسترش تعاملات دو کشور موثر است شجاعی ادامه داد: یکی از مشترکات این دو کشور اراده محکم و جدی آنها در دفاع از ارزش های انسانی و عدالت خواهانه است.
وی با بیان اینکه این نوع مشترکات عامل تعامل سیاسی می شود ، اظهار داشت: توجه بلاروس به مقولات اجتماعی و علمی نیز قابل تقدیر است.
صمد مرعشی نماینده مردم رودبار و نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اینکه چندین طرح بزرگ به صورت مشترک ایران و بلاروس در این کشور در حال اجرا می باشد جای تقدیر است.
وی همت مسوولان کشور بلاروس برای گام های توسعه ای جهشی را تبریک گفت و افزود: این نشانه نظارت دقیق و کارشناسی نمایندگان پارلمانی کشور بلاروس است.
سید عبدالله حسینی سفیر ایران در بلاروس نیز گفت: امروز پایه و اساس توسعه همکاری اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در این کشور فراهم شده است.
وی با بیان اینکه نمایندگان پارلمانی در اجرای درست قوانین نقش تعیین کننده در کشورها دارند ، افزود: امروز که زیر ساخت های توسعه روابط بین تهران و مینسک مهیا است باید جهشی حرکت کنیم.
وی گفت: با گسترش روابط مسوولان دولتی دو کشور ، بخش های خصوصی دو کشور می توانند سرمایه گذاری های مشترکی را انجام بدهند.
وی به همکاری جدی آموزشی و علمی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 14 طرح مشترک علمی و آموزشی در دست اجرا است.
وی قابل زراعت کردن زمینهای کویری ، ایجاد نمایشگاه دستاوردهای برجسته علمی وفنی، تبادل اساتید دانشگاهها در رشته های مختلف تحصیلات عالیه و برگزاری چندین نمایشگاه فرهنگی را از جمله همکاری های دو کشور عنوان کرد.
آناتولی پاولوویچ نماینده مجلس بلاروس و رییس گروه دوستی ایران و بلاروس در این نشست به فراهم شدن زمینه های همکاری اقتصادی و فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: پارلمان در کنار دولت های دو کشور است و از این اهرم برای ارتباط و تعامل بیشتر ،باید بهتر استفاده شود.
وی با بیان اینکه مسوولان بلاروسی نسبت به مفاد و قراردادهای همکاری خود وفادار هستند ، ادامه داد: پارلمان بخش اجرایی دولت را به صورت دقیق تحت نظارت خود قرار داده است.
رییس گروه دوستی ایران و بلاروس اظهار داشت: از دولت خودمان می خواهیم تا در اجرای طرحهای مشترک دو کشور همکاری جدی تری داشته باشند.
وی به تعاملات گروه دوستی و کمیسیون های مختلف پارلمان اشاره کرد و گفت: نمایندگان پارلمان بلاروس به پشتیبانی از اجرای طرحهای مشترک فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی با ایران اعتقاد داشته و عملی می کنند.
پاولوویچ فرهنگ را عامل اتحاد ایران و بلاروس دانست و بیان داشت: معتقدم باید با کتاب های باستانی و فرهنگ امروز ایران آشنا شویم.
رییس گروه دوستی بلاروس و ایران گفت: سریع کار کردن ایرانی ها و اساسی کار کردن بلاروسی باید در هم ادغام شده تا شاهد پیشرفت های جهشی دو کشور باشیم.
به گزارش ایرنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در این نشست به منظور حضور در نمایشگاه تخصصی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مینسک که با محوریت عرضه کالاها و محصولات مازندران تشکیل شده بود به پایتخت بلاروس سفر کرده بودند .
این نمایشگاه روز گذشته به فعالیت یک هفته ای خود در مینسک پایان داد .ک/4 2585/503/402/506 شماره 069 ساعت 13:45 تمام
۰ نفر