۲۱ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7187660
T T
۰ نفر

کارنامه سفرهای استانی/ کرمان/

۲۱ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7187660
کارنامه سفرهای استانی/ کرمان/ توسعه بخش کشاورزی در جنوب کرمان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/21 فرهنگی.دولت دهم.کشاورزی کرمان - با اجرایی شدن مصوبات بخش کشاورزی سفرهای استانی دولت عدالت محور و خدمتگزار در جنوب استان کرمان ، این منطقه وسیع در مسیر شکوفایی، پیشرفت و بالندگی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا ، جنوب استان کرمان با 40 هزار کیلو متر مربع وسعت جزئی از ناحیه جنوب شرقی ایران محسوب شده که این منطقه دارای شش شهرستان، 10 شهر، 14 بخش، 45 دهستان و سه هزار و 901 پارچه آبادی با جمعیتی بالغ بر 650 هزار نفر است.
جنوب استان کرمان که روزگاری نه چندان دور به خاطر شرایط آب وهوایی خاص و تنوع شرایط زیست محیطی و کشاورزی به سبزواران شهره بود ، امروزه با 242 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی، با بیش از 80 گونه محصول و تولید سالانه چهار میلیون تن انواع محصولات، حدود 67 درصد از کل تولید محصولات کشاورزی استان و حدود چهار درصد از تولید محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
همچنین این منطقه با 84 هزار و 573 هکتار اراضی باغی و تولید 633هزار و 681 تن ، امروز از لحاظ سطح زیر کشت مقام هشتم و از لحاظ تولید محصولات باغی مقام پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.
از سوی دیگر سطح زیر کشت محصولات زراعی جنوب استان کرمان 151 هزار و 920 هکتار و تولید این محصولات دو میلیون و 304 هزار و 353 تن می باشد که در این بخش نیز جنوب کرمان از لحاظ سطح زیر کشت مقام شانزدهم و از نظر تولید محصول مقام نهم کشوری را به خود اختصاص داده است.
با این ظرفیت غنی کشاورزی، اما سالهای سال بود، مردم این منطقه که از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کردند.
از طرفی خشکسالی های متوالی منجر به خشکیدن چشمه ها و کاهش آب قنوات شده بود و فعالیت در بخش کشاورزی را برای زارعان و کشاورزان بسیار سخت وطاقت فرسا کرده بود.
همه این مشقت ها و سختی ها باعث شده بود که بسیاری از ساکنان روستاهای استان، بویژه جوانان زندگی در روستا را رها کرده و به امید یافتن شغلی بهتر راهی شهرهای بزرگ شوند.
اما چند سالی است که به یمن توجه دولت های نهم و دهم ، روستاها و مناطق کشاورزی جنوب کرمان به سمت پویایی و زندگی حرکت کرده و رونق حیات کشاورزی را می توان احساس کرد.
اکنون با مصوبات استانی دولت عدالت محور بستر مناسبی برای توسعه و پیشرفت بخش های مختلف بویژه کشاورزی در منطقه جنوب کرمان فراهم شده و روستاییان از وضعیت معیشتی خود بیش از پیش راضی هستند.
یک کشاورز جیرفتی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مدتها بود که به دلیل خشکیدن چشمه ها، آب برای کشاورزی نداشتیم اما با اجرای طرحهای مختلف از جمله آبیاری تحت فشار و کانال کشی، اکنون کشاورزی در این منطقه دوباره رونق گرفته است.
محمود مجازی افزود: سازمان جهاد کشاورزی با ترویج کشت های جایگزین و مهار آب ها، و احداث بندهای خاکی و سنگ سیمانی ذخیره آب، گامی مهم در اصلاح وضعیت کشاورزی برداشته است.
یکی دیگر از کشاورزان جنوب استان کرمان گفت: خشکسالی های متوالی باعث کاهش منابع آبی و از طرفی پایین رفتن آب چاه های کشاورزی را به همراه داشته که دولت در راستای حمایت از کشاورزی در این منطقه اعتبارات خوبی را برای کف شکنی چاه های آب و اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار داده است.
حسین رییسی، مشاوره های مختلف کاشت، داشت و برداشت توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، تعیین میزان سطح زیر کشت محصولات زراعی و خرید تضمینی محصولات را از اقدامات خوب دولت در راستای حمایت از کشاورزان برشمرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: در دو سفر اول و دوم هیات دولت به این منطقه برای توسعه بخش کشاورزی مصوبات خوبی به تصویب رسید که اجرای این طرح ها، تحول قابل توجهی در بخش اقتصادی و کشاورزی منطقه ایجاد کرده است.
مجید درینی افزود : از جمله طرحهای مصوب دور اول و دوم سفر هیات دولت به این منطقه را می توان به احداث مرکز تکثیر ماهیان گرم آبی، آموزش ایجاد صندوق های خوداشتغالزایی، ایجاد زیر ساخت مجتمع های تولیدی دامپروری و گلخانه ای و طرح بسته بندی و درجه بندی مرکبات و خرما اشاره کرد.
وی تصریح کرد : همچنین اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار، واگذاری شرکت کشت و صنعت به بخش خصوصی، طرح جامع مبارزه با آفات کرم خراط گردو، زنجره خوشه خرما و جاروک لیموترش، تجهیز و نوسازی اراضی منطقه جیرفت و کهنوج و اجرای عملیات آب و خاک تعاونی های تولید از دیگر مصوبات اجرا شده در دور اول و دوم سفر هیات دولت در بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان می باشد.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای مصوبات دور اول و دوم سفر هیات دولت در بخش کشاورزی در این منطقه را 541 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اثرات مثبت اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار بیان داشت: افزایش عملکرد آبیاری ، صرفه جویی آب به ازای اجرای آبیاری تحت فشار، افزایش تولید در واحد سطح و افزایش درآمد کشاورزان از اثرات اجرای این طرحها می باشد.
وی ، ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی، افزایش آب دهی چاه های آب کشاورزی و قنوات، مکانیزه شدن مزارع را از دیگر مزایای اجرای این طرحهای بر شمرد و اظهار داشت: مجموع محصول تولیدی زراعی، باغی این منطقه حدود چهار میلیون تن می باشد که در تولید برخی از محصولات ، جنوب کرمان مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
درینی خاطر نشان کرد: با اجرای تمامی مصوبات هیات دولت در بخش کشاورزی بیش از 87 هزار شغل ایجاد خواهد شد که این موضوع نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری و از طرفی توسعه بخش کشاورزی در منطقه جنوب کرمان دارد.ک/4 7444/2624 شماره 041 ساعت 11:58 تمام
۰ نفر