۲ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7183607
T T
۰ نفر
ناو شکن جماران اولین ماموریت بین المللی خود را انجام می دهد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/02 سیاسی.نظامی.نیروی دریایی بندرعباس - فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش گفت: هم زمان با هفته نیروی دریایی، ناوشکن جماران به اولین ماموریت بین المللی خود اعزام می شود.
به گزارش ایرنا، دریادار دوم فریبرز قادرپناه،سه شنبه درگفت وگو با خبرنگاران در بندرعباس افزود: ناوشکن جماران شنبه ششم آذرماه برای شرکت در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی سریلانکا آبهای ایران را به مقصد آن کشور ترک می کند.
وی با اعلام اینکه ناو شکن جماران همه آزمایش های لازم را پشت سر گذاشته بیان کرد: این ناوشکن با تمام تجهیزات ساخت داخل، نیروهای آموزش دیده داخلی و مهمات و سلاحهای ایرانی الگوی خوبی برای نشان دادن توانمندیهای متخصصان ایران دراین سفر خواهد بود.
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش گفت:ناوشکن جماران با طی مسیری به طول چهار هزارو 800 کیلومتر در مراسمی شرکت خواهد کرد که 26کشور دیگر نیز حضور دارند.
وی از ناوشکن جماران بعنوان تبلور اراده ملی نام برد و آن را محصول کل مملکت ایران شامل مراکز دانشگاهی ، صنعتی و متخصصانی دانست که نمونه آنان در دنیا کمتر وجود دارد.
ناوشکن جماران که توسط متخصصان نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشور ساخته شده اواخر بهمن ماه سال گذشته با حضور فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای در خلیج فارس به آب انداخته شد.
دریادار قادرپناه اضافه کرد: با ساخت ناوشکن ایرانی جماران توسط متخصصان داخلی، دانش ساخت ناوشکن ها در ایران بومی شد و کشورمان به جمع تولید کنندگان ناوشکن در دنیا پیوست طوری که هم اکنون دومین ناوشکن نیز به عنوان نسل بعدی ناوشکن های ایرانی، توسط متخصصان دفاعی کشور در حال ساخت است.
این فرمانده بیان داشت: ساخت این ناوشکن همچنین موجب پرورش استعدادهای داخلی، اثبات وابسته نبودن به دیگر کشورها برای تامین شناورهای سنگین دفاعی، ارتقای چشمگیر توان دفاعی ایران و آموزش نسل های آینده برای خودباوری و خوداتکایی شده است.
دریاداردوم قادپناه گفت: ناوشکن جماران با توجه به تجهیزاتی که در آن بکار رفته، توانایی مبارزه با هرگونه هدف سطحی، زیر سطحی و هوایی را به طور همزمان دارد و علاوه بر قدرت حمل بالگرد توسط ناوشکن جماران، این شناور توانایی به کارگیری در جنگ های الکترونیکی را نیز خواهد داشت.
وی در ادامه به ماموریت این نیرو در آبهای خلیج عدن اشاره و گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون 850 کشتی را اسکورت کرده ایم که در نتیجه آن 30 مورد درگیری با دزدان دریایی داشته ایم که به هیچیک از نیروهای تحت فرمان نداجا آسیبی وارد نشده است.
به گفته امیر فرماندهی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش این درحالی است که 50 فروند کشتی دیگر تحت یک فرماندهی در آبهای آشوب زده خلیج عدن فعالیت دارند که دزدان دریایی از فاصله 10 کیلومتری یکی از آنها کشتی یونانی را ربودند.
دریادار قادرپناه ادامه داد به دلیل موفقیت در انجام ماموریت اسکورت کشتی های ایرانی و حتی غیر ایرانی سازمان بین المللی دریانوردی لوح تقدیر به ارتش اعطا کرد.
وی اظهارداشت: در حال حاضر نیز ناوگروه دهم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال ماموریت حفاظت از شناورهای ایرانی و حتی غیر ایرانی در آبهای خلیج عدن است.
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش با اعلام اینکه محموله ارزش مادی دارد و پرچم برافراشته بر عرشه آن ارزش معنوی اظهارداشت: کشتی بخشی از خاک کشور محسوب می شود و طی مدت حضور ما در خلیج عدن تاکنون حتی یک مورد ربایش کشتی ایرانی در منطقه محل ماموریت ما رخ نداده است. ک/2 512/668 /675 شماره 165 ساعت 16:38 تمام
۰ نفر