۲۴ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7182430
T T
۰ نفر
آتش سوزی در مراتع طبیعی مریوان/ خبری بزرگتر از وسعت آتش ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/24 اجتماعی.محیط زیست.منابع طبیعی.آتش سوزی جنگل سنندج - آتش سوزی در مراتع و جنگل ها رخدادی است که هر سال به ویژه در فصل گرما در مناطق مستعدی مانند استان کردستان به وقوع می پیوندد و اگر چه امکان پیشگیری از آن به ویژه در مواردی که عوامل انسانی در آن دخیل است، وجود دارد اما مقابله با آن نیز پس از بروز، فرآیندی اجتناب ناپذیر است.
چند هفته ای است که اخبار و گزارش هایی برروی خروجی برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری قرار گرفته که در آن علاوه بر اعلام آتش سوزی در جنگل ها و مراتع طبیعی مریوان در استان کردستان، در مورد وسعت و پیامدهای زیست محیطی آن نیز به شدت مبالغه شده است.
در برخی از این خبرها آمده است که بعد از بارندگی های اخیر، آتش جنگل های بیلو، گاران، کال بال، چور و قلعه جی را در بر گرفته است به طوری که حیات وحش منطقه در این آتش سوزی های پی در پی تلف شده اند.
برخی مانند محمد قربان کیانی فرماندار شهرستان مرزی مریوان این میزان آتش سوزی را مبالغه آمیز دانسته و پخش این گونه اخبار را تلاش برای تشویش اذهان عمومی می دانند.
وی آتش سوزی با وسعت زیاد در جنگل های مریوان را کذب می خواند و تاکید دارد که برخی با اهداف خاص به این گونه اخبار دامن می زنند در حالی که تمام آتش سوزی ها در مراتع این شهرستان مهار شده است.
خیر الله مرادی مدیر کل محیط زیست کردستان هم اخبار و گزارش ها در مورد آتش سوزی های مداوم در منطقه مریوان را تایید نمی کند و اخباری که درباره آتش سوزی درمنطقه گاران پخش شده را اغراق آمیز می خواند.
وی مجموع وسعت آتش سوزی را در منطقه مریوان 2/1 هکتار اعلام کرد و متذکر شد که این حریق ها با کمک و همکاری عوامل دستگاههای دولتی مهار شده است.
مرادی تعداد بروز آتش سوزی در مراتع استان کردستان را از مرداد ماه تا آبان ماه امسال 570 مورد با مجموع وسعت 6 هزار هکتار برشمرد و گفت: علت اغلب آنها ناشی از باور غلط کشاورزان منطقه مبنی بر تقویت خاک با آتش زدن مزارع بعد از برداشت است که سبب سرایت آتش به جنگل های پیرامون مزارع می شود.
البته زمین خواری و قاچاق حیوانات از دیگر دلایل بروز آتش سوزی در عرصه های مراتع طبیعی استان کردستان است.
برخی سود جویان برای افزودن بخشی از مراتع طبیعی به اراضی خود اقدام به آتش زدن و تخریب مراتع می کنند و بعضی دیگر به ویژه در منطقه بانه با آتش زدن مراتع باعث می شوند جانواران از جمله سنجاب ها از زیستگاه خود خارج شده و به دام این افراد سودجو و قاچاقچی حیوانات گرفتار شوند .
مرادی گفت: بیشتر آتش سوزی ها در جنگل ها از سوی نیروی انسانی ادارات دولتی، منابع طبیعی، محیط زیست و بسیج خاموش می شود زیرا جنگل ها در ارتفاعات قرار دارند و جاده دسترسی برای رسیدن خودروهای آتش نشانی به این اماکن نیست و این آتش سوزی ها با وسایل ابتدایی مانند شن کش و بیل خاموش می شوند.
اکرم توفیقی مدیر کل منابع طبیعی کردستان هم خبر آتش سوزی وسیع در منطقه مریوان را کذب خوانده و می گوید : برخی خبرگزاری های خارجی خبر آتش سوزی 100 هکتاری مراتع شهرستان مریوان را مخابره کرده اند که این میزان آتش سوزی صحت ندارد.
به گفته وی از ابتدای مرداد ماه تا پایان شهریور ماه امسال 550 فقره آتش سوزی با مساحت پنج هزار و 626 هکتار در منابع طبیعی کردستان اتفاق افتاده است که برای اطفای آن پنج میلیارد ریال اختصاص یافته است.
توفیقی عوامل اقلیمی نظیر بارندگی در فصل بهار، افزایش پوشش گیاهی ،پایین بودن شاخص رطوبت درونی گیاهان و بالا بودن درجه حرارت و بی احتیاطی کشاورزان و گردشگران را علت اصلی بروز حریق ها در سال جاری بیان کرد.
از مقایسه آمار دو اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان کردستان مشخص می شود که در فاصله زمانی شهریور ماه تا آبان ماه امسال تنها 20 مورد آتش سوزی در مراتع این استان رخ داده است که وسعتی حدود 374 هکتار داشته است.
توفیقی مدیر کل منابع طبیعی همچنین از تصمیم راه اندازی پایگاه هوایی اطفای حریق برای استان های کردستان، کرمانشاه ،همدان و آذربایجان غربی خبر داد و گفت: کردستان در زمینه تامین مکان مناسب و بخشی از اعتبارات اعلام آمادگی کرده ولی تاکنون اقدامی موثری صورت نگرفته است.
وی افزایش اعتبار و طرحهای حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگ سازی را در جامعه از مهمترین عوامل مهار و کاهش میزان آتش سوزی ها بیان کرد و گفت: از کل عرصه های جنگلی استان کردستان که 373 هزارهکتار است برای 60 هزار هکتار این طرح اجرا شده است .
وی گفت :خوشبختانه در 30 هزار هکتار اراضی استان با وجود شرایط اقلیمی مستعد آتش سوزی ، حتی یک فقره آتش سوزی هم رخ نداده است.
به گفته وی مهمترین گونه جنگلی که از آتش سوزی سال جاری آسیب دیده ، گونه با ارزش بلوط ایرانی و گونه هایی نظیر بادامک و بخورک است.
از دیگر اخباری که طی چند روز گذشته اذهان عمومی به ویژه در استان کردستان و به خاص طبیعت دوستان را نگران کرده است مطالبی در مورد دریاچه زریوار است .
خیرالله مرادی مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان در این مورد گفت: امسال پنج میلیارد ریال برای این تالاب اختصاص یافته که دو میلیارد و 300 میلیون ریال آن به خرید ایستگاه سنجش آبی و خاکی آلودگی و ساماندهی فاضلاب محله سردوشی ها تخصیص یافته است.
وی گفت:از سال 82 فاضلاب پایین دست شهر مریوان به سمت زریوار هدایت شده است که برای مقابله با آن کار ساخت تصفیه خانه دردستور کار قرار گرفت در حال حاضر این تصفیه خانه با 85 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و تا سه ماه دیگر به بهره برداری می رسد.
مرادی از اختصاص 600 میلیون ریال بابت ساماندهی سرریز فضولات روستاهای بخش غربی زریوار خبر داد و گفت: آب باران فضولات روستاها را به سمت زریوار هدایت می کند که با اجرای این طرح روند فعلی متوقف خواهد شد.
وی به 9 هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری برای کاهش ورودی رسوبات به دریاچه زریوار اشاره کرد و آن را اقدامی برای حفاظت از این دریاچه برشمرد.
به اعتقاد مرادی مهمترین تهدید تالاب زریوار، تغییرات اقلیمی و کاهش 80 درصدی بارش در سال گذشته است زیرا تغییرات بارندگی از برف به باران دمای محیط را افزایش داده و باعث شده تبخیر در منابع آبی زیاد شود و این عامل باعث شده چشمه های کف دریاچه زریوار که حدود 400 چشمه است، سیراب نشوند.
بدون شک حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی امری بدیهی است و حساس بودن به عوامل تهدیدکننده آن به عنوان عوامل تهدیدکننده زندگی برای هر فردی جایز است و باید باشد اما وقتی حجم ابراز نگرانی های برخی بیگانگان و گروه های شناخته شده به رخدادهای زیست بومی در منطقه ما زیادتر از حد می شود در ذهن مخاطب نسبت به چرایی آن همه حساسیت سووال ایجاد می کند هر چند پاسخ سووال برای افراد هوشمندی که غرض شناس هستند بدون جواب نیست.
شماره 036 ساعت 11:35 تمام
۰ نفر