۹ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7179758
T T
۰ نفر
30 اثر صنایع دستی استان اصفهان، مهر اصالت یونسکو را دریافت کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/09 فرهنگی.میراث فرهنگی.صنایع دستی اصفهان - معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور گفت30: اثر صنایع دستی اصفهان در داوری اعطای نشان کیفیت و برتری صنایع دستی یونسکو، مهر اصالت دریافت کردند.
به گزارش ایرنا، تهمینه دانیالی شامگاه شنبه در جلسه شورای ادارای استان اصفهان افزود: در مراسم داوری اعطای نشان کیفیت و برتری صنایع دستی کشور که یکم تا چهارم آبان ماه با حضور داوران سازمان علمی و فرهنگی یونسکو در اصفهان برگزار شد، از 65 اثر دریافتی مهر اصالت این سازمان، 30 اثر متعلق به اصفهان بود.
وی با اشاره به اینکه از سال 2002 به بعد 120کشور هنرهای خود را برای دریافت این مهر به یونسکو ارایه کردند،اظهارداشت:ایران از سال 2007 وارد صحنه رقابت برای اخذ این مهر شد.
وی توضیح داد: در اولین سال در شش رشته توانستیم مهر اصالت یونسکو را برای صنایع دستی ایران دریافت کنیم اما در سال 2008 از مجموع 60 مهر اصالت یونسکو به آثار صنایع دستی جهان 45 مهر آن متعلق به ایران بود.
دانیالی با بیان اینکه از45 مهر اصالت درایران 22 مهر اصالت آن به اصفهان تعلق داشت، تاکید کرد: چین که خود را مهد تمدن می داند تنها توانست شش مهر اصالت دریافت کنداما استان اصفهان به تنهایی چهار برابر این کشور، مهر یونسکو را به خود اختصاص داد.
وی همچنین به سفر رهبر معظم انقلاب به قم اشاره و تصریح کرد: حضرت آیت الله خامنه ای بیانات مهمی را درباره توجه به حوزه صنایع دستی و رشته های هنری آن بیان داشتند.
دانیالی خاطرنشان کرد: ایشان عامل اصلی اشتغال در قم و سایر استانها را توجه ویژه به حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی عنوان کردند.
وی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در ایران دارای قدمت طولانی است، اظهار داشت: در دوره های گذشته از این صنعت به عنوان مشاغل خانگی یاد می شد.
معاون هنرهای سنتی وصنایع دستی سازمان میراث فرهنگی بابیان اینکه ایجادیک کارگاه کوچک 100 تا 500 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: برای ایجاد مشاغل خانگی می توان با هشت میلیون تومان برای سه تا پنج نفر اشتغالزایی کرد.
جلسه داوری اعطای نشان اصالت یونسکو به آثار صنایع دستی ایران روزهای یکم تا چهارم آبان ماه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد که درآن هنرمندان صنایع دستی کشور 281 اثر خود را جلسه ارایه کردند که 65 اثر از صنایع دستی ایران موفق به اخذ مهر اصالت یونسکو شدند.
7137/545/ 1011 شماره 020 ساعت 10:27 تمام
۰ نفر