۳۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7159886
T T
۰ نفر
آثارتاریخی از دوره های پیش از میلاد در تپه هایبالنجاندزفول کشف شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/30 فرهنگی.داخلی.میراث.باستانشناسی دزفول _ مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به انجام نخستین فصل کاوش باستانشناسی در تپه های باستانی بالنجان این شهرستان گفت: آثار و اشیای تاریخی مهمی مربوط به دوره های پیش از میلاد در این منطقه کشف شد.
غلامعلی باغبان یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این کاوشها که از اردیبهشت ماه امسال به مدت 40 روز بطول انجامید زوایای تازه ای از پیشینه تاریخی این منطقه بدست آمد.
وی گفت: قدمت آثار کشف شده در این تپه ها به اواخر دوره عیلام تا دوره عیلام میانه 1300 تا 1700 سال پیش از میلاد می رسد.
باغبان، از جمله موارد کشف شده در این کاوش باستانشناسی را آثار معماری مهمی نظیر سه مقبره با شیوه های مختلف تدفین عنوان کرد و افزود:یکی از این مقبره ها کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده است.
وی اظهارداشت:دومین مقبره نیز توسط حفاران غیر مجاز تخریب و قسمت فوقانی مقبره سوم هنگام تسطیح تپه به وسیله ادوات سنگین و به منظور کار کشاورزی تخریب شده است.
باغبان از دیگر آثار بدست آمده را 50 اسکلت انسانی، تعدادی گل نوشته و حدود 20 پیکر کوچک و بزرگ سفالی اعلام کرد و گفت:برخی از این آثار به منظور مرمت و انجام مطالعات بیشتر به پاسگاه پژوهشی هفت تپه منتقل شدند.
وی افزود: با توجه به اهمیت گل نوشته ها در زمینه روشن شدن ناشناخته های تاریخ باستان، پس از انجام مطالعات باستان شناسی بر روی این آثار می توان به اطلاعات دقیق و مهمی در زمینه شکل گیری تاریخ و فرهنگ منطقه دست یافت.
بنا به اظهار باغبان، کاوش در تپه ی باستانی بالنجان دزفول توسط گروه باستانشناسی دانشگاه آزاد متشکل از 50 دانشجوی رشته باستانشناسی این دانشگاه به سرپرستی دکتر کامیار عبدی از اساتید باستانشناسی کشور و با موافقت و مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شد.
مدیرمیراث فرهنگی دزفول گفت: انتظار می رود فصل بعدی کاوش در تپه های بالنجان این شهرستان در آبان ماه امسال انجام شود.
تپه بالنجان که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یکی از مهمترین تپه های باستانی خوزستان است که در 10 کیلومتری جاده دزفول - شوشتر در غرب شهر جدید صفی آباد از توابع دزفول واقع است.
538/640 شماره 124 ساعت 13:58 تمام
۰ نفر