۱۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7155970
T T
۰ نفر

شهر اراک به سختی نفس می کشد

۱۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7155970
شهر اراک به سختی نفس می کشد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/10 اجتماعی.محیط زیست.آلودگی هوا اراک - بحران آلودگی هوای شهر اراک در سال جدید ابعاد تازه ای بخود گرفته و این شهر و ساکنان آن به سختی نفس می کشند.
آلودگی و گردو غبار در شهر اراک جایگزین هوای مطبوع بهاری است و نفس کشیدن دشوار شده است .
طبق اعلام مرکز پایش آلودگی هوای اراک، از ابتدای سال جاری تاکنون این شهر 19 روز را با آلودگی بیش از حد استاندارد از سر گذارنده است و این در حالیست که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی داشتن حتی یک روز آلوده اثار زیانباری برای سلامت انسان دارد است.
بگفته کارشناس آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ، حدود 27درصد از روزهای امسال هوای اراک در شرایط اضطرار قرار داشته و آلاینده های پراکنده در هوای آن بیش از حد مجاز بوده است.
مهدی مصطفوی افزود: سامانه پایش آلودگی هوای اراک امسا ل 19روز آلاینده را ثبت کرده در حالی که در سال گذشته شهر اراک شاهد هشت روز آلوده بود .
وی گفت: درحال حاضر آلودگی هوای اراک با غلظت 525میکرگرم در متر مکعب ، پنج برابر حد مجاز است که تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان محسوب می شود.
وی ، با بیان اینکه از ابتدای امسال با مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور استاندارد وجود آلاینده های هوا از 150میکروگرم متر مکعب به 90میکروگرم بر متر مکعب تغییر یافته است .
طبق نظرات کارشناسنان : در شرایط آلایندگی باید ، کمیته شرایط اضطراری آلودگی هوا برای اقدامات پیشگیرانه و اجرایی تشکیل شود که این خلا اکنون در استان مرکزی احساس می شود .
به گفته کارشناس محیط زیست : آلودگی کنونی هوای اراک از روز شنبه به صورت پایدار وجود داشته و در روز دوشنبه با رسیدن آلاینده ها به ویژه غلظت ذرات معلق به پنج برابر حد مجاز شرایط خطر آفرینی را ایجاد کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته آلودگی هوای اراک گفت:اراک جز هشت شهر الوده کشور شناخته شده و انجام اقدامات موثر در شرایط اضطرار و بحران هوا در این منطقه مطابق قانون لازم است .
حمیدرضا جلالوندی افزود: سهم افزایش غلظت ذرات معلق را در ایجاد ناراحتی های مزمن دستگاه تنفسی و ریه ها3/3درصد ، در بیماری های قلبی1/2درصد ودر بیماری ذات الریه 4درصد است .
وی گفت: وجود آلاینده ذرات معلق در هوا علاوه بر کاهش دید و تیرگی محیط در درازمدت تاثیر جدی بر سلامت انسان دارد.
وی توصیه کرد: سالمندان، زنان باردار، کودکان و افرادی که جثه ضعیفی دارند از حضور در مناطق شلوغ و محیط باز شهری خودداری کنندو در صورت لزوم از ماسک استاندارد فیلتردار استفاده کنند.
وی ، همجواری اراک با کویر میقان و محاصره شدن این شهر از سه سمت با کوه ، استقرار صنایع متعدد آلاینده در محدوده شهری و وجود معضلات ترافیکی و افزایش خودروها را عامل آلایندگی هوای این شهر دانست.
آلاینده ذرات معلق شامل آن دسته از مواد جامد با مایع پراکنده در هوا است که اندازه آن از قطر یک ملکول بزرگتر و از نیم میلی متر کوچکتر است و بصورت طبیعی به علت فرسایش خاک و وزش باد ایجاد و جابه جا می شود.ک/4 560/556 شماره 155 ساعت 19:23 تمام
۰ نفر