۵ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7154997
T T
۰ نفر

همه داروهای مهم دارای برچسب اصالت می شوند

۵ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7154997
همه داروهای مهم دارای برچسب اصالت می شوند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/05 اجتماعی.سلامت.علوم پزشکی شیراز- مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: برای جلوگیری از ورود داروی تقلبی به بازار از ابتدای امسال طرح برچسب دار کردن داروهای مهم در کشور آغاز شده و تا نیمه امسال همه داروهای مهم دارای برچسب تعیین ماهیت و اصالت می شوند.
دکتر محمد رضا شانه ساز، چهارشنبه در حاشیه پنجمین همایش مدیران داروی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در شیراز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این برچسب که در آن همه موارد امنیتی رعایت شده است به مصرف کننده این امکان را می دهد تا اصل بودن دارو را کنترل کند و با امکانات پیامک ، مراجعه به سایت و مراجعه به تلفن گویا که برای مصرف کننده در نظر گرفته شده است می توان جلو ورود داروی تقلبی به بازاررا گرفت.
وی افزود: با استفاده از برچسب اصالت دارو، زمان آنکه کسی بخواهد در دکه یا سوپرمارکت یا تعویض روغنی یا هر جایی دیگر دارو بفروشد به پایان می رسد .
مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: اکنون 97 درصد از داروهایی که در کشور مصرف می شود تولید داخل است و تنها سه درصد از داروها وارداتی است و اینطور نیست که واردات دارو در کشور سامان نداشته باشد.
دکتر شانه ساز افزود: ما سالانه حدود 800 میلیارد تومان در کشور واردات دارو داریم در حالی که تولید دارو افزون بر یک هزار و 600 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: برنامه ریزیها در مورد واردات دارو به گونه ای است که واردات همراه با انتقال دانش فنی باشد ، اگر انتقال دانش فنی طی یک دوره دو سه ساله انجام نشود با واردات دارو مخالفیم.
این مقام مسوول گفت: با استفاده از برچسب اصالت سهم استفاده از داروی تقلبی که در کشور ما اکنون کمتر از سه درصد از بازار است کمتر می شود ، این سهم از بازار اکنون در بعضی کشورها بیش از 50 درصد است ، در کشورهای در حال توسعه حدود 10 درصد و در اروپا معادل سه تا پنج درصد است.
مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: ضوابط برای توزیع دارو در کشور هم کمی سخت گیرانه خواهد شد ، اکنون تعداد توزیع کننده ها خیلی زیاد است در شرایط جدید سیاست گذاری ها به گونه ای خواهد بود که توزیع دارو قانونمند تر شود.ک/3 677 /675 شماره 208 ساعت 17:08 تمام
۰ نفر