۱۸ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7144081
T T
۰ نفر
132 میلیون مترمکعب آب با افتتاح سد 9 دی سلماس، تنظیم می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/18 اقتصاد.آب منطقه ای.سدسازی ارومیه- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: 132 میلیون مترمکعب آب با افتتاح سد مخزنی 9 دی سلماس (زولا)، که امروز چهارشنبه همزمان با سفر هیات دولت به آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد، تنظیم می شود.
نقی کریمی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان آب جهت آبیاری افزون بر 15 هزار و 800 هکتار از اراضی دشت سلماس و کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات سیل و تامین آب شرب این شهرستان احداث شده است.
وی، با اشاره به اعتبار هزینه شده برای ساخت این طرح بزرگ ملی اظهار کرد: برای احداث و ساخت این سد بیش از850 میلیارد ریال اعتبارهزینه شده است.
وی ادامه داد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی ساخته شده که طول تاج آن 323 متر و ارتفاع آن از بستر رودخانه تا 56 متر می باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به حجم عملیات عمرانی صورت گرفته دراین طرح یادآور شد: افزون بر یک میلیون و 350 هزار مترمکعب خاکبرداری و 85 هزار مترمکعب بتن ریزی برای ساخت ان انجام شده است.
کریمی اظهار کرد: حجم مفید این سد 85 میلیون مترمکعب است که هم اکنون 22 میلیون مترمکعب ذخیره آب در پشت آن موجود است.
وی با اشاره به اجزای این سد نیزگفت: این طرح دارای تونل های انحرافی شامل دو تونل تخلیه کننده و آبیاری به مجموع بیش از902 متر و سرریزآن نیز از نوع آزاد با مقطع کنترل اوجی می باشد.
همزمان با سفر دو روزه رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به آذربایجان غربی چهار طرح بزرگ عمرانی در بخش آب این استان شامل سدهای 9 دی، تازه شهر سلماس، قیقاج پلدشت و طرح آبرسانی ماکو افتتاح می شود.
1495/7130/581 شماره 028 ساعت 09:12 تمام
۰ نفر