۱۹ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7138104
T T
۰ نفر
برای نخستین بار در کشور ماهی تراریخته تولید شد ..............................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/07/1390 علمی آموزشی.تولید ماهی.تراریخته.گیلان بندرانزلی – مدیر گروه ژنتیک ملکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران از تولید یک نوع ماهی تراریخته (ترانسژنیک transgenic ) در کشور خبر داد.
"احمد غرقی" روز سه شنبه در کنگره ملی نقش زیست فناوری در صنایع غذایی اظهار داشت: محققان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در ساری موفق شدند ژن لوسی فراز را به یک نوع ماهی وارد و آن را درخشان کنند .
وی افزود: با توجه به اهمیت علم زیست فناوری در جهان و تولید حیوانات و گیاهان تراریخته به عنوان شاخصه ای برای پیشرفت علمی، این یک افتخار علمی بزرگ برای موسسه تحقیقات شیلات ایران و کشور محسوب می شود.
مدیر گروه ژنتیک ملکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران ادامه داد: از این امر می توان برای ردیابی و بررسی رفتارهای تغذیه ای ، تولید مثلی و رفتارهای زیستی ماهی استفاده کرد.
غرقی با اشاره به تولید ماهیان سردابی مانند قزل آلا در حدود 60 تا 70 هزار تن طی سال خاطرنشان ساخت: این ماهیان حدود 250 تا 300 گرم وزن دارند که با دستیابی به تولید ماهیان تراریخته می توانیم ماهیانی با وزن دو برابر و بیشتر از همین گونه ماهی در کشور تولید و نسبت به امنیت غذایی کشور یاری نماییم .
وی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت علم و دستیابی محققان به تکنولوژی های روز و نوین مانند ترانس ژنیک، مدیران باید بتوانند هرچه سریعتر نسبت به ارزیابی مخاطرات ایمنی این گونه محصولات تراریخته اقدام و تصمیم گیری نمایند.
به گفته غرقی : با تولید ماهیان ترانسژنیک می توان به نتایجی مانند افزایش سرعت رشد در ماهیان ، افزایش پتانسیل تولیدمثل، افزایش مقاومت در برابر بیماریها و توانایی در برابر تغییرات محیطی مانند افزایش دمای، آب یا کاهش آن، تغییرات شوری و غیره دست یافت.
وی تصریح کرد: تولید ماهیان تراریخته قبلا در چین و امریکا صورت گرفته ولی با توجه به گذشت 20 سال از این علم در کشور و جوان بودن علم زیست فناوری برای نخستین بار در ایران صورت گرفته است .
وی در توضیح نحوه تولید ماهیان تراریخته گفت : در فرآیند ترانسژنیک قسمتی از ژن جدا شده و سپس در جای دیگر یا سلول موجود دیگر قرار می گیرد؛ برای انجام این کار از تکنیکهای بیوشیمیایی که شامل آنزیم های ویژه برای بریدن رشته DNA در نقاط ویژه ، الحاق قطعه های جدید و اتصال دوباره قطعه های جدا شده به یکدیگر استفاده می شود.
مدیر گروه ژنتیک ملکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران یادآور شد: نتیجه این اعمال که به نام تکنولوژی DNA نوترکیب است ، DNA ای است که دارای قطعات اضافی و حامل ژنهایی است که قبلا دارای آن ژنها نبوده اند .
وی تصریح کرد: موجودات دریایی مانند ماهیان، سخت پوستان – نرم تنان و گیاهان آبزی از منابع مهم غذایی هستند .
وی ادامه داد: پیش بینی سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) این است که تقاضای سالانه برای غذاهای دریایی روز به روز در حال افزایش و تامین این مقدار از عهده ماهیگیری سنتی خارج است .
غرقی با اشاره به این که برای جبران این ضعف تولیدات حاصل از پرورش ماهی باید تا چندین برابر افزایش یابد، گفت: در حال حاضر پژوهش هایی در مورد فیزیولوژی و هورمون شناسی ماهی ها برای درک رشد و تولید مثل ماهی های پرورشی و توسعه و روشهای کنترل آنها در حال انجام می باشد.
وی همچنین از انجام پژوهش های دیگری در مورد افزایش تولید فرآورده یا ارزش غذایی ماهیان پرورشی، تولید دارو و واکسن برای بالا بردن ایمنی ماهیان در برابر بیماریها و استرس های دیگر، بهبود ساختار ژنتیکی ماهی ها و شناسایی ژنهای معیوب و ژنهای سودمند در ماهی ها، کیفیت و سلامت فرآورده های غذایی پرورشی خبر داد.
به گزارش ایرنا، کنگره ملی نقش زیست فناوری در صنایع غذایی به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه شنبه) در مجتمع فرهنگیان دهکده ساحلی بندرانزلی گشایش یافت و تا فردا نیز ادامه دارد. ک/3 620/695/508
۰ نفر