۶ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7128605
T T
۰ نفر
خشکسالی و گرمای بی سابقه عامل مهم کاهش تولید گندم استان کرمانشاه ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/06 اقتصاد.داخلی.کشاورزی.گندم کرمانشاه - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن اشاره به کاهش تولید گندم استان در سال زراعی جاری، خشکسالی و نبود بارشهای موثر در پاییز و نیز گرمای بی سابقه خرداد ماه را عامل کاهش تولید این محصول دانست.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اسمعلی پرویزی فر، افزود: فقدان بارندگیهای موثر در پاییز سال گذشته تا 20 آذر ماه که پوکیدگی و بادزدگی گندم را در پی داشت و نیز گرمای خردادماه امسال که در 60 سال اخیر بی سابقه بوده است، سبب شد تا نسبت به سال گذشته در زمینه تولید گندم، شاهد افت 200 هزار تنی باشیم.
وی ادامه داد: در حالیکه سال گذشته یک میلیون و 50 هزار تن گندم در استان تولید شد اما در سال زراعی جاری که به پایان فصل برداشت نیز رسیده ایم، این رقم به 850 هزار تن رسیده است.
وی همچنین در خصوص میزان خرید گندم در سال زراعی جاری از کشاورزان استان، گفت: در حالیکه براساس برنامه می بایست 650 هزار تن گندم را از کشاورزان می خریدیم اما این رقم به 430 هزار تن کاهش یافته است.
وی دلیل کاهش خرید گندم را نیز افت 100 ریالی به ازای هر دو درصد سن زدگی ، برخی سیاستهای مربوط به وزارت بازرگانی و البته تاخیر در پرداخت پول گندم به کشاورزان عنوان کرد.
پرویزی فر همچنین افزایش قیمت علوفه و جو را که منجر شد برخی از کشاورزان ، گندم تولیدی شان را بعنوان خوراک دام در نظر بگیرند، توام با سایر دلایلی که ذکر شد را در کاهش 210 هزار تنی خرید گندم در سال جاری از کشاورزان استان موثر دانست.
وی گفت: در حالیکه خرید گندم در کشور با متوسط 38 درصد کاهش مواجه شده است اما این رقم در استان کرمانشاه به 41 درصد رسیده است هرچند پیش بینی می کنیم گندم خریداری شده استان در روزهای آینده تا یک هزار و 500 تن دیگر افزایش یابد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در عین حال از کسب رتبه چهارم استان در کشور پس از استانهای فارس، خوزستان و گلستان در امر خرید گندم در سال زراعی جاری خبر داد.
وی گفت: 50 درصد از گندم تولیدی استان از مزارع دیم استان که سطح زیرکشت آنها معادل 375 هزار هکتار می باشد، تولید شده و 100 هزار هکتار مزارع گندم آبی هم در استان به تولید گندم کمک کرده اند.
571/567/ 1645 شماره 044 ساعت 11:23 تمام
۰ نفر