۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7126954
T T
۰ نفر

سردیس کربلایی کاظم ساروقی در اراک رونمایی شد

۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7126954
سردیس کربلایی کاظم ساروقی در اراک رونمایی شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/26 فرهنگی.میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی.رونمایی سردیس کربلایی کاظم ساروقی.کتابت قرآن اراک - به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) شامگاه سه شنبه با حضور امام جمعه اراک و جمعی از مسوولان اجرایی استان مرکزی، سردیس کربلایی کاظم ساروقی به دست پسر وی رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک در این مراسم گفت: کربلایی کاظم ساروقی یک روستایی عامی و بی سواد بود که یک شبه حافظ کل قرآن شد و این مهم را مراجع بزرگ و علمای دینی نیز تایید کرده اند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: داستان کربلایی کاظم ساروقی حادثه ای بزرگ و نشان دهنده اهمیت شخصیت معنوی انسان ها و ارتباط با عالم غیب است و بیان می کند که قرآن حقیقتی ماورایی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: کربلایی کاظم ساروقی به عنوان میراث معنوی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به عنوان واقعیتی مهم برای قرآن پژوهان و اهل فرهنگ و دین مطرح است.
محمدحسین فراهانی فرمهینی افزود: سردیس کربلایی کاظم ساروقی همراه با زندگی نامه وی در موزه مفاخر استان مرکزی به نمایش گذاشته می شود.
فرزند ارشد کربلایی کاظم ساروقی نیز در این مراسم از مسوولان استان مرکزی درخواست کرد: زندگینامه این معجره قرآنی قرن را در متون درسی مدارس گنجانده و امکانات بیشتری را در امامزادگان 72 تن ساروق که محل واقعه فراگیری یکباره مفاهیم قرآنی برای کربلایی کاظم بود را برای گردشگران مذهبی و قرآنی مهیا کنند.
در این مراسم همچنین لوح یادبودی به اسماعیل کریمی ساروقی پسر ارشد کربلایی کاظم ساروقی اهدا شد.
** کتابت قرآن کریم توسط خوشنویسان استان مرکزی در این مراسم همچنین 21 نفر از خوشنویسان و تذهیب کاران استان مرکزی در آیینی معنوی به کتابت جز چهارم قرآن کریم پرداختند.
محمدرضا کرمی مسوول انجمن خوشنویسان شهرستان خمین و سرپرست گروه کتابت قرآن کریم در گفت و گو با ایرنا گفت: این خوشنویسان با بهره گیری از شیوه کتابت نستعلیق، جز چهارم قرآن را خوشنویسی می کنند و پس از صحافی و مجلد شدن در موزه مفاخر استان مرکزی به نمایش گذاشته می شود.
وی ادامه داد: در این برنامه قرآنی خوشنویسان از سنین مختلف حضور دارند که کوچکترین عضو این گروه خوشنویسی 10 ساله است که دارای درجه ممتاز خوشنویسی است.
** غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای گمنام در بخشی از این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اراک و معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی، فرماندار اراک و جمعی از مسوولان اجرایی و خانواده معظم شهدا و ایثارگران در مراسمی معنوی با حضور بر قبور مطهر شهدای گمنام در صحن مصلای بیت المقدس اراک با نثار فاتحه و شاخه گل و عطر افشانی نسبت به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کردند.
** برپایی نمایشگاه صنایع دستی نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران با محوریت آثار قرآنی شامگاه سه شنبه با حضور جمعی از مسوولان استان مرکزی در محوطه مصلای بیت المقدس اراک برپا شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با ایرنا گفت: در 35 غرفه این نمایشگاه آثار و مصنوعات دستی 13 زیر رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی از استان های مختلف کشور به معرض دید علاقه مندان گذاشته شده است.
قاسم کاظمی افزود: نمایش مصنوعات دستی هنرمندان کشور شامل مشبک فلزی و چوبی، گره چینی، مراحل ساخت ضریح مطهر امامزاده مجاب کربلا، قلمزنی روی مس ، چرم، دست بافته های سنتی، گلیم و زیراندازهای اصیل شمال، کتابت آیات و روایات بر تولیدات صنایع دستی از مهمترین بخش های این نمایشگاه است.
وی بیان کرد: در این نمایشگاه چهار غرفه به نمایش سوغات محلی استان های مختلف کشور و فروش کتب قرآنی با 40 درصد تخفیف اختصاص یافته است.
کاظمی اظهار داشت: این نمایشگاه تا چهارم شهریورماه جاری صبحها از ساعت 9 تا 12 و عصرها از ساعت 16 تا 22 برای بازدید عموم دایر است و در شب های قدر نیز فعالیت آن تا سحر ادامه دارد.
در این مراسم همچنین مسابقات فرهنگی با محوریت رمضان و سنت های دیرین استانی و برنامه مولودی خوانی و افطاری نیز اجرا شد.ک/2 560/507 شماره 020 ساعت 09:32 تمام
۰ نفر