۲۳ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7122177
T T
۰ نفر

اختصاصی ایرنا/

۲۳ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7122177
اختصاصی ایرنا/ آثار فرهنگی ثبت جهانی منشا تحول در جهان هستند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/23 فرهنگی.داخلی.میراث فرهنگی زنجان - عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر گروه مرمت آثار باستانی جهانی کشور، حضور آثار فرهنگی جهانی در یک منطقه را موجب تغییر سرنوشت آن منطقه دانست و گفت: این آثار منشا تحول و توسعه در دنیا هستند.
پیروز حناچی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه متاسفانه تا زمان حاضر در ایران استفاده چندانی از پتانسیل این مراکز صورت نگرفته است، افزود: باید حلاوت و شیرینی حضور چنین آثاری در هر منطقه ای را به مردم منتقل کرده و آنان را با ارزش و اهمیت این آثار در زندگی آنان آشنا کرد.
وی، به ضرورت برنامه ریزی و مدیریت درست برای معرفی ظرفیت های این آثار و ارائه دیدکلان توسط مسوولان ذیربط میراث به سایر مسوولان و مردم کشور اشاره کرد و گفت: ارزش بناهای باستانی و ثبت جهانی را کارشناسان و مسوولان امر می دانند و آنان باید اهمیت و ارزش این بناها را به مردم منتقل کنند.
حناچی، با بیان اینکه آثار ثبت شده در فهرست آثار فرهنگی جهانی به عموم مردم جهان تعلق دارد، اظهار کرد: در هر منطقه ای که اقدامی برای حفظ و پاسداری از این آثار صورت نگرفته و زمینه نابودی آن ایجاد شده، هجمه های جهانی نیز علیه کشور مسوول حفظ آن آغاز شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، آثار فرهنگی جهانی را دارای مسونیت جهانی و پشتوانه حمایت مردم سراسر دنیا دانست و گفت: مسوولان باید متوجه باشند در مقابل نیز پرداختن و رسیدگی به این آثار برکات و ثمرات اقتصای و اجتماعی بسیاری را برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت.
مدیر گروه مرمت آثار باستانی جهانی کشور، به ضرورت برنامه ریزی درست برای معرفی جاذبه ها و ارزشهای این آثار به مردم و بازدیدکنندگان اشاره و خاطرنشان کرد: در کنار این برنامه ریزی برای معرفی، باید اقدامات لازم نیز برای حفظ، احیا و مرمت این آثار صورت گیرد.
وی، گنبد سلطانیه را بزرگترین گنبد آجری جهان و در نوع خود بی نظیر دانست و افزود: این گنبد نشانه و نمادی از میزان تاثیر فرهنگی اسلامی ایران بر روی مغولانی است که تمامی زندگی آنان وابسته به اسب و وحشی گری بود.
7319/522/ 1645 شماره 123 ساعت 13:54 تمام
۰ نفر