۱۴ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7120365
T T
۰ نفر
90 درصد دام های کشور ضد بیماری های زئونوزی واکسینه می شوند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/14 اجتماعی.بیماری دام.زئونوزی.کردستان سنندج - مسوول کنترل بیماری بروسلوز سازمان دامپزشکی کشور گفت: 90 درصد دام های کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه، ضد بیماری های زئونوزی واکسینه می شوند.
کریم امیری روز سه شنبه در همایش استانی تب مالت در سنندج به سایر برنامه های سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و افزود: آموزش عوامل اجرایی در زمینه پیشگیری، نمونه برداری و شناسایی کانون های بیماری و حذف دام های آلوده از دیگر برنامه های سازمان دامپزشکی کشور در برنامه پنجم توسعه است.
به گفته وی در سال 82، 22 هزار نفر در سطح کشور به بیماری های مشترک انسان و دام مبتلا شده بودند که این آمار با تعامل سازمان جهاد کشاورزی، دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در سال 89 کاهش چشمگیری داشته است.
امیری،سیاست امسال سازمان دامپزشکی کشور را انجام واکسیناسیون گسترده در بین جمعیت دامی عنوان کرد و افزود: این روند در سطح کشور آغاز شده که امیدواریم آمار مبتلایان به تب مالت در کشور کاهش یابد.
وی، در ادامه آموزش و اطلاع رسانی به دامداران، رعایت قرنطینه و اصول بهداشتی، شناسایی و حذف دام های آلوده و واکسناسیون تمام دام های واجد شرایط، رعایت اصول بهداشتی و خودداری از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه را از دیگر راهکارهای پیشگیری بیماری بروسلوز عنوان کرد.
وی اعلام کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1385 ،22 هزار و 25 نفر در کشور به بیماری تب مالت مبتلا شده اند که با اقدامات کنترل بیماری در دام ها توسط سازمان دامپزشکی این تعداد در سال 1388 به 12 هزار و 685 نفر کاهش پیدا کرده است.
وی بیان کرد: میکروب عامل بیماری تب مالت از طریق ترشحات سقطی و زایمانی، شیر، ادرار و مدفوع دام مبتلا در محیط پراکنده می شود و زمینه ابتلای انسان و سایر دام های حساس به این بیماری را فراهم می کند.
بیماری تب مالت یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که علاوه بر انسان بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی به این بیماری مبتلا می شوند.
533/ 640 شماره 106 ساعت 14:32 تمام
۰ نفر