۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7107021
T T
۰ نفر
لیالی:سالانه سه میلیون زایر ایرانی به اماکن مقدسه مشرف می شوند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/08 فرهنگی.حج و زیارت.لیالی.خوزستان اهواز- معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان حج و زیارت گفت: سالانه سه میلیون زایر ایرانی به اماکن مقدسه در عراق ، عربستان و سوریه مشرف می شوند.
علی لیالی چهارشنبه شب در مراسم تقدیر از فعالان موثر در اعزام زایران عتبات عالیات در استانداری خوزستان افزود:از این تعداد 800هزار زایر به عمره مفرده ، 100هزار زایر حج تمتع ، یک میلیون و 500هزار نفر به عتبات عالیات و 600تا 700هزار زایر به سوریه اعزام می شوند.
وی در ادامه با ابراز رضایت از وضعیت پایانه های انتقال زایران به عتبات عالیات در خوزستان در چند سال اخیر اظهار داشت:متناسب با رشد امکانات و تجهیزات در پایانه های شلمچه و چذابه ظرفیت اعزام زایر از مرزهای خوزستان نیز افزایش می یابد.
لیالی با تقدیر از تلاشگران و خادمان زایران عتبات عالیات در خوزستان افزود: تلاش همه خادمان و مسوولان باید به گونه ای باشد که آسایش و راحتی زایران را در پی داشته باشد.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با تقدیر از نماینده ولی فقیه در خوزستان و استاندار خوزستان به دلیل حمایت هایی که در زمینه تسهیل اعزام زایران عتبات عالیات انجام داده اند گفت:هر زمان که مدیرکل حج و زیارت و استاندار خوزستان اعلام کنند که توان جابه جایی زایر از مرزهای شلمچه و چذابه بیش از میزان فعلی است، اعزام زایران افزایش خواهد یافت.
لیالی افزود:اگر چه اعزام زایران به عتبات عالیات به خوبی در حال انجام است ولی به این میزان خدمات رسانی قانع نبوده و لازم است اشکالات و نقص ها شناسایی و برای رفع مشکلات اقدامات لازم صورت گیرد.
وی مدیریت عملیات اعزام زایران به عتبات عالیات در نوروز امسال از طریق مرزهای خوزستان را با توجه به امکانات مناسب منطقه آزاد اروند، پایانه ها و گمرک مناسب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد ارایه خدمات مطلوب تر به زایران عتبات عالیات باشیم.
استاندار خوزستان نیز در این آیین با اشاره به اینکه پارسال 180هزار زایر عراقی از طریق مرزهای خوزستان وارد ایران شدند بر ساماندهی این زایران تاکید کرد.
سید جعفر حجازی در ادامه با اشاره به روند اعزام زایران به عتبات عالیات از طریق مرزهای شلمچه و چذابه گفت: اعزام زایران به عتبات عالیات در سال 89 نسبت به سال 88 حدود دو برابر شده که این نشان از ظرفیت و امکانات مناسب در پایانه ها می باشد.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز در این آیین با تقدیر از دست اندکاران اعزام زایران عتبات عالیات، بر ضرورت تامین برخی امکانات رفاهی در مناطق آن سوی مرز تاکید کرد.
آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری گفت:پس از سقوط صدام معدوم، وضعیت پایانه های مرزی، اعزام زایران و رونق تجاری در مرزهای شلمچه و چذابه به گونه ای بوده که باعث رونق اقتصادی استان و تسهیل ارتباطات بهتر با برادران عراقی شده است و این در نزدیکی دو ملت مسلمان ایران و عراق بسیار موثر است.
مدیر کل حج و زیارت خوزستان نیز با بیان روند اعزام زایران عتبات عالیات از طریق مرزهای شلمچه و چذابه افزود:در سال 1380 حدود 16هزار زایر از طریق مرز شلمچه به عتبات عالیات اعزام شد و این رقم در سال 89 به لطف الهی و تعامل خوب دستگاه های اجرایی به رقم 450هزار زایر و امسال نیز به 500هزار نفر خواهد رسید.
محمدعلی دل آرام افزود:در تیر ماه پارسال مرز چذابه برای اعزام زایران عتبات عالیات فعال و امکان اعزام 25هزار زایر در پارسال فراهم شد.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار زایر خوزستانی از طریق مرز چذابه به عراق اعزام شدند و امیدواریم مقدمات اعزام زایران استان یزد نیز از طریق این مرز به عتبات عالیات فراهم شود.
در این مراسم به شماری از دست اندکاران اعزام زایران عتبات عالیات هدایایی اهدا شد.ک/2 646/641/ 640 شماره 077 ساعت 13:04 تمام
۰ نفر