۱۷ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7102369
T T
۰ نفر
مصرف غیر اصولی آنتی بیوتیک ها سلامتی انسان را تهدید می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/17 علمی آموزشی.داخلی.دانشگاهی تبریز- رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با مصرف بی رویه و غیر اصولی آنتی بیوتیک ها ، مقاومت دارویی در بدن ایجاد و به این ترتیب سلامتی و حیات انسان ها تهدید می شود.
به گزارش ایرنا، علیرضا یعقوبی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت : ابعاد فاجعه ای که به واسطه مصرف بی رویه داروها رخ می دهد باید برای مردم به روشنی ترسیم شود.
وی با تاکید بر اینکه مصرف بی رویه داروها خیانت به آینده بشر است گفت : مصرف بدون برنامه آنتی بیوتیک ها موجب می شود که میکروب ها نسبت به آنها مقاوم شده و داروها در مقابل بیماری مورد نظر تاثیری نداشته باشند.
وی اظهار داشت: مصرف دارو در کشور ما بیش از دوبرابر میانگین مصرف جهانی بوده که یکی از دلایل آنها یارانه زیاد دارو و در نتیجه قیمت پایین آن و خود درمانی به دلیل زیاد بدون هزینه های مراجعه به پزشک است.
یعقوبی اضافه کرد: سالها پیش با ارزان ترین آنتی بیوتیک می توانستیم سخت ترین بیماری ها را مداوا کنیم ولی اکنون به دلیل مصرف بی رویه، میکروب های مولد بیماری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده و این داروها بی خاصیت شده اند.
وی اظهارداشت: با ادامه روند کنونی با گران ترین آنتی بیوتیک ها هم نمی توان سطحی ترین بیماری را درمان کرد بنابر این هزینه های درمان روز به روز افزایش خواهد یافت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: اگر در چنین شرایطی ویروس جهش یافته جدید به وجود بیاید و آنتی بیوتیک های ما به دلیل مقاومت دارویی توانایی نابود کردن آن را نداشته باشند، حیات بشر تهدید خواهد شد.
وی گفت: علاوه بر فرهنگسازی در میان مردم برای خودداری از مصرف خودسرانه داروها باید پزشکان ما نیز دانش و تعهد کافی داشته باشند تا برای جلب رضایت بیمار از درمان و تجویزهای غیر علمی پرهیز کنند.
وی افزود: پزشکان ما باید از روش های نوین به جای تجویز دارو استفاده کرده و مردم نیز دارو را به طور دقیق و مطابق با تجویز پزشک و به میزان کافی مصرف کنند.
یعقوبی اظهار داشت: آنتی بیوتیک های بی کیفیت نیز می توانند موجب بروز مقاومت دارویی شوند.
وی اضافه کرد: به دلیل حساسیت و اهمیت این موضوع سازمان جهانی بهداشت شعار امسال هفته سلامت را که از 17 تا 24 فرودین می باشد با عنوان مقاومت به داروهای ضد میکروبی، یک تهدید جهانی نامگذاری کرده است.
8120/245/ 1645 شماره 154 ساعت 14:22 تمام
۰ نفر