۸ تیر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6990852
T T
۰ نفر
امریکا و ژاپن در گفتگوهای تجاری خود به توافق رسیدند # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 8/4/74 ژنو - خبرگزاری فرانسه امریکا و ژاپن روز چهارشنبه بادستیابی به یک توافق در اخرین دقایق به منازعه دیرینه دو کشور در مورد دستیابی امریکا به بازارهای خودروی ژاپن پایان دادند ، و از بروز جنگی تجاری بین دو غول اقتصادی جهان نیز جلوگیری کردند.
این توافق ، پس از حدود دو سال گفتگو و نیز تنها چند ساعت قبل از ضرب الاجل اعلام شده توسط امریکا برای مجازات های تنبیهی برضد ژاپن حاصل شد ،و بیل کلینتون ، رییس جمهوری امریکا ، نیز در واشینگتن با ستایش از توافق مذکور ان را به عنوان " اولین گام عمده درراستای تحقق تجارت ازاد در سراسر جهان " خواند.
کلینتون گفت ژاپن با برداشتن گامهایی در اینده تعداد معامله گران ژاپنی فروشنده خودروهای خارجی را در سال اینده به میزان 200 و در پنج سال اینده تا 1000 نفر افزایش می دهد.
شرایط دستیابی به بازار قطعات خودرو نیز سهل و قطعات امریکایی بیشتری در امریکا و ژاپن خریداری می شوند. کلینتون گفت معاملات مربوط به قطعات خودرو باید خریدها را به میزان 9 میلیارد دلار در سه سال اینده افزایش دهد ، که این رقم 50 درصد افزایش را نشان می دهد.
این توافق روز چهارشنبه پس از سه روز گفتگو وچانه زدن های شدید بین میکی کانتور ، نماینده تجاری امریکا در این مذاکرات ، و ریوتارو هاشیموتو ، وزیر تجارت ژاپن ، در ژنو حاصل شد.
کانتور از این توافق به عنوان توافقی " مستحکم ، پرمعنی و قاطع " و نیز " جامع و برحسب کمیت " یاد کرد ---- که روشنگر تاکید امریکا بر تعیین معیاری برای اندازه گیری میزان دستیابی به بازار خودروی ژاپن است.
وی گفت نتایج گفتگوهای ژنو " توافقنامه ای تاریخی و به معنای گامی مهم در پیدایش یک دگرگونی بنیادی است. " اختلاف نظر در مورد مسئله خودرو ، عامل اصلی جلوگیری از پیدایش بهبود در روابط تجاری بین امریکا و ژاپن بوده است. حجم معاملات مربوط به خودرو ، نیمی از کسری تراز تجاری 66 میلیارد دلاری امریکا با ژاپن را تشکیل می دهد.
کانتور گفت توافقنامه ژنو بر سه محور اصلی ، فروش خودرو ، تجهیزات فابریک ، و بازار ثانویه مربوط به قطعات جایگزین ، استوار است.
درهمین حال ، هاشیموتو نیز از این توافق به عنوان یک پیروزی نه تنها برای دو غول اقتصادی جهان " بلکه برای سازمان تجارت جهانی و اعضای ان " یاد کرد.
وی تاکید کرد ، موضع ژاپن مبنی بر رد اهداف کمی و عددی " مورد تایید قرار گرفت ، تا دو طرف بتوانند اصول تجارت ازاد را حفظ کنند." مسئله دستیابی امریکا به بازار ژاپن برحسب معیارهای عینی یکی از موانع عمده برسرراه دستیابی طرفین به یک توافق بوده است ، و ژاپن مقامات امریکایی را متهم می کرد که درخواست انها یک " تجارت ازپیش تعیین شده " را شکل می دهد که با اصول تجارت ازاد مغایرت دارد.
در متن توافقنامه مربوط به خودرو و قطعات خودرو تاکید شده است ، طرحهای اختیاری که کارخانجات امریکایی و ژاپنی ،اخیرا اعلام کرده اند،" بیش از انکه الزام اور باشد ... پیش بینی ها تجاری محسوب می شوند." هاشیموتو در اشاره به متن دیگری درارتباط با خرید خودروهای امریکایی خاطرنشان کرد ، در پیش بینی های امریکا مبنی بر افزایش مراکز ژاپنی خرید خودروهای امریکایی به میزان 200 مرکز در سال 1996، و نیز افزایش ان به میزان 1000 مرکز تا سال 2000 ، دولت ژاپن نقشی را ایفاء نمی کند . وی افزود ، تنها در اسناد امضاء شده به وسیله دولت امریکا به این ارقام اشاره شده است.
به هرروی ، کانتور در یک جمع بندی از وضعیت موجود گفت " ما از طرحی اختیاری ، معیارهای عینی ، و نیز توانایی برای تحقق این پیشرفت برخورداریم . " مقامات امریکایی بعدا اعلام کردند ، انها " باید تدابیری را برای ارزیابی " اجرای این توافقنامه بکار گیرند.
از دیدگاه کانتور ، این توافق نمایانگر " گامی به سمت تحقق دستیابی کارخانجات خارجی به بازارهای خودرو و قطعات ژاپن به همان میزان دستیابی کارخانجات ژاپنی به بازارهای امریکا است .
توافق مذکور درپی یک هفته چانه زدن های شدید بین وزرات تجارت دو کشور و معاونان انها و در زمانی تا اخرین لحظات به نظر می رسید اختلاف نظرهای دو کشور حل شدنی نیستند ، حاصل شد.
گفتگوهای پنج روزه معاونان وزارت تجارت دو کشور روز دوشنبه در ژنو بدون دستیابی به گشایشی ملموس در حل اختلافات دو کشور پایان یافت.
کانتور و هاشیموتو دوشنبه شب یعنی سه روز قبل از اجرای مجازات های تنبیهی امریکا برضد ژاپن ، وارد ژنو شدند و گفتگوهای خود را تا چهارشنبه شب ادامه دادند. امریکا تهدید کرده بود درصورت شکست گفتگوهای ژنو تعرفه خودروهای وارداتی ژاپن به امریکا را به میزان 100 درصد افزایش می دهد.
کارخانجات خودروسازی ژاپن در روزهای اخیر با اعلام یک رشته طرح اختیاری برای ایجاد تغییرات ساختاری یا افزایش در خط تولیدات خارجی یا بالابردن میزان خرید قطعات خارجی که فروش قطعات خودروی امریکایی در ژاپن را افزایش می دهد ، به حصول این توافق کمک کردند.
به هرروی ، غول های خودروسازی ژاپن یعنی هوندا تویوتا نیسان و میتسوبیشی ، پس از اعلام توافق امریکا و ژاپن در گفتگوهای ژنو همگی هشدار دادند ، طرحهای تجارت جهانی اعلام شده در ارتباط با این توافق ، بیش از یک طرح نیستند و هیچگونه تعهدی را ایجاب نمی کند.
هوندا اعلام کرد " با این همه ، طرحهای تجاری ، صرفا طرحی تجاری هستند و نیسان نیز هشدار داد ارقام اعلام شده در ارتباط با توافقنامه ژنو " برحسب شرایط اقتصادی قابل تغییرند." درپی اعلام توافقنامه ژنو ، دلار در بازارهای مالی امریکا اندکی افزایش یافت و برخی تحلیل گران اقتصادی نیز پیش بینی می کنند ارزش برابری دلار می تواند تا میزان 90 ین افزایش یابد.
سازمان تجارت جهانی نیز خشنودی خود را نسبت به این توافقنامه ابراز داشت. اما اتحادیه اروپا روشی محتاطانه اتخاذ کرد ، به طوری که لئون بریتان ، کمیسر تجاری این اتحادیه می گوید ، " تاثیر واقعی چنین توافقنامه ای تنها پس از تحلیلی جامع از جزییات ان می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.
۰ نفر