۲۱ خرداد ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6989220
T T
۰ نفر
تصمیم ایران و روسیه برای افزایش ذخایر خاویاردریای خزر # مسکو - خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/3/74 یک روزنامه چاپ مسکو با اشاره به موافقت جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای احداث تاسیسات ویژه تکثیرنوزاد ماهی خاویار نوشت که دو کشور مضمم به افزایش منابع و ذخایر این ماهی در دریای خزر هستند.
روزنامه سیودنیه روز شنبه طی مقاله ای با اشاره به نتایج سفر اخیرهیاتی از شیلات جمهوری اسلامی ایران به روسیه یاداورشد که طرف ایرانی خواستار طراحی و ساخت تاسیسات جدید ویژه تکثیر نوزاد ماهی خاویار از سوی روس ها شده است.
بنوشته این روزنامه ویاچسلاو زیلانف معاون کمیته دولتی پرورش ماهی روسیه اعلام کرد که کشورش و ایران برای حفظ ذخایر ماهی خاویار دریای خزر تکثیر نوزاد این ماهی را افزایش میدهند.
در حال حاضر روسیه با داشتن 8 واحد مخضوض سالیانه 70 میلیون و ایران با 2 واحد حدود 20 میلیون نوزاد ماهی خاویار تکثیر میکنند.
به گفته کارشناسان در حال حاضر در شمال دریای خزر ذخیره طبیعی برای تغذیه 150 تا 160 میلیون ماهی خاویار وجوددارد.
هیات ایرانی از کارشناسان روسی خواستار طراحی و ایجادتاسیسات جدید تکثیر و پرورش نوزاد ماهی خاویار در خاک این کشور شده است.
به گفته ویاچسلاو زیلانف عملیات طراحی و ایجاد تاسیسات مذکور برپایه سود متقابل ضورت میگیرد و ایران سرمایه لازم را برای تحقق این امر اختضاض خواهد داد.
با توجه به کاهش تکثیر نوزاد خاویار در روسیه بعید نیست که مسکو پس از ایجاد تاسیسات جدید واردکننده نوزاد این ماهی از ایران شود.
ایران نیز از این طریق قادر خواهد بود هزینه ایجادتاسیسات مورد نیاز را به روسیه پرداخت کند.
سیودنیه سپس با اشاره به پیشی گرفتن جمهوری اسلامی ایران ازروسیه در زمینه ضید ماهی خاویار طی سالهای اخیر یاداورشدکه ضید این ماهی در دریای خزر طی سالهای 1990 تا 1994 بوسیله روسیه تاسقف یک ششم کاهش یافته است.
روسیه در سالجاری میلادی 70 تا 90 تن و ایران 200 تن خاویارتولید خواهند کرد.
این روزنامه با اشاره به امکان ضدور 100 تا 120 تن خاویاراز ایران طی سالجاری میلادی یاداورشده است که ضادرات خاویار در ایران در انحصار دولتی است در حالیکه این امر در روسیه به بخش خضوضی واگذار شده است.
۰ نفر