۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6987259
T T
۰ نفر
افزایش سرمایه گذاری مستقیم شرکتهای امریکایی در امریکای لاتین # نیویورک - خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/2/74 با وجود فرار سرمایه ها از کشورهای امریکای لاتین درگذشته و عدم اطمینان نسبت به اینده ، موجی از سرمایه گذاری شرکتهای امریکایی به این منطقه سرازیرشده است.
روزنامه وال استریت ژورنال روزجمعه درگزارشی دراین زمینه نوشت حتی با وجود انکه بحران پزو در مکزیک لرزه ای درسرمایه گذاری جهانی ایجاد کرد و موجب کاهش شدید سرمایه گذاری امریکا در امریکای لاتین شد، شرکتهای امریکایی برنامه ها، دیدارها و انجام معامله در چندکشور امریکای مرکزی به ویژه شیلی ، ارژانتین ، برزیل ، پرو و اکوادور راافزایش داده اند.
جریان واقعی همکاریهای سرمایه گذاری - به صورت سرمایه گذاری مشترک ، خرید کارخانجات و سلف خری محصولات شرکتها- در حال افزایش پیدا کردن است.
بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه " کی پی ام جی " سرمایه گذاری مستقیم شرکتهای امریکایی درکشورهای امریکای لاتین در فصل اول سال 95 بالغ بر 9/1 میلیارد دلار شد که 46 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. تعدادی از تحلیلگران اقتصادی سرمایه گذاری بیشتری را طی ماههای اینده دراین منطقه ، حتی درمکزیک که شناور ساختن ارزش پزو سرمایه ها را در انجا ارزانتر کرده است، پیش بینی می کنند.
مسئولان تصمیم گیری شرکتها در امریکا برای مدت طولانی دیدگاه مناسبی برای انجام فعالیت در منطقه امریکای لاتین داشته اند. دلیل این امر وجودبیش از 400 میلیون نفر جمعیت ، درامد فزاینده و احتمال ثبات سیاسی بیشتر دراین منطقه بوده است.
این دیدگاه بلند مدت البته به دلیل عملکرد اخیر سرمایه گذاران در بازار سهام و اوراق بهادار و معامله گران ارز تمرکز روشنی داشته است.
تعدادی از سرمایه گذاران پس از وارد کردن میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این بازار موسوم به بازار در حال رونق درسالهای اخیر- با سرمایه گذاری خالص 37 میلیارد دلاری در اسناد و اوراق بهادار در کشورهای امریکای لاتین و منطقه کارائیب تنها در سال 1994 - طی چند ماه گذشته دچار اضطراب شدند.
خارج شدن این " پول داغ " در سرمایه گذاری بلند مدت شرکتهادراین منطقه تاثیر مخربی داشته است. مکزیک / در پی بحران اقتصادی این کشور/ بطورناگهانی از بخت مساعد کمتری برخوردار شد. سرمایه های مبتنی بر پزو ارزش خود را از دست داد و تعدادی از شرکتهای امریکایی به بازبینی برنامه توسعه گسترده خود در این کشور پرداختند. درهر صورت ، تعداد زیادی از شرکتها با وجود تمامی این خطرها در حال افزایش سرمایه گذاریهای خود هستند.
معاملات بزرک در زمینه ارتباطات راه دور، به ویژه ماهیت راهبردی تعداد زیادی از سرمایه گذاریهای امریکا را نشان می دهد. این سرمایه گذاریهای " زیربنایی " که می روند از حجم زیادی برخوردار شوند معمولا نتیجه اقدامهای خصوصی سازی درکشورهای میزبان هستند.
درحقیقت ، سرمایه گذاری شرکتهای امریکایی در امریکای لاتین از سال 1984 بدون وقفه ادامه داشته است. براساس امار و اطلاعات وزارت بازرگانی امریکا سرمایه خالص جریان یافته به کشورهای امریکای لاتین درسال 1994 در مجموع 1/12 میلیارد دلار بوده که دو برابر میزان سال 1992 است و بیشتر از سرمایه گذاریهای خالص جدید شرکتهای امریکایی در منطقه اسیا و اقیانوسیه می باشد.
هنوز این موضوع نامشخص است که ایا نوع جدید الگوی سرمایه گذاری در حال تغییر است یا نه و کشورهای بزرک توسعه یافته سرمایه گذاری خود را در کشورهای در حال توسعه نزدیک خود متمرکز خواهند کرد؟ اگر این موضوع واقعیت داشته باشد این امر به معنی تاکید بیشتر امریکا بر روی امریکای لاتین ، در مقایسه با سرمایه گذاری کشورهای اروپا غربی در اروپای شرقی و ژاپن درهمسایگان آسیایی خود خواهد بود.
این موضوع که همگرائی منطقه ای یک روند بلند مدت باشد و یا نباشد، بنظر می رسد که سرمایه گذاری کشورهای توسعه یافته در کشورهای در حال توسعه یک عامل شاخص مهم فزاینده در اقتصاد جهانی است. و این فرصتها خطرهای بزرگتری را نیر در بر خواهد داشت.
۰ نفر