۲۸ بهمن ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6982515
T T
۰ نفر
مقام قزاقستانی : اجرای قرارداد ها میان ایران و قزاقستان بخوبی پیش می رود # تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/11/75 وزیر حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان روز شنبه در تهران در دیدار با دکتر ولایتی وزیر امور خارجه پیرامون روابط تهران - الماتا در زمینه های دوجانبه ، منطقه ای و سایر موضوعات مورد علاقه گفت و گو و تبادل نظر کرد.
اقای لاوریننکو که ریاست طرف قزاقی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز بعهده دارد ، در این ملاقات با ابراز خرسندی از اغاز بکار سومین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان در یک مدت کوتاه ، به انعقاد بیش از چهل تفاهمنامه همکاری میان دو کشور اشاره کرد و افزود : با توجه به تمایل متقابل برای اجرای تفاهمات ، خوشبختانه اجرای قرارداد ها بخوبی پیش می رود .
وی راه اندازی راه اهن مشهد - سرخس - تجن را یک رویداد تاریخی برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور های منطقه خواند و گفت : با احیاء جاده تاریخی ابریشم ، مطمئن ترین ، امن ترین ، و ارزانترین مسیرممکن در منطقه ایجاد شده و با حجم وسیع حمل و نقل که از این طریق می تواند صورت پذیرد ، قطعا حجم مبادلات ایران و قزاقستان با استفاده از راه اهن نیز افزایش خواهد یافت .
وزیر حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان در ادامه شروع بکار انتقال نفت قزاقستان به مشتریان از طریق جمهوری اسلامی ایران ( سوآپ نفت ) را از دیگر طرحهای مهم همکاری دو کشور خواند و گفت : تاکنون 50 هزار بشکه نفت قزاقستان از این طریق انتقال یافته است و این خود زمینه ای برای توسعه همکاریهای نفتی در زمینه های مختلف می باشد .
وی ماشین سازی و صنایع سبک را از دیگر زمینه های همکاری میان دو کشور دانست .
دکتر ولایتی نیز برگزاری سومین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان را نشانه عملی شدن و تحقق تصمیمات سیاسی و اقتصادی دو کشور دانست .
وی با ابراز خرسندی از شروع کار انتقال نفت قزاقستان از طریق جمهوری اسلامی ایران ، ضرورت سرعت عمل بیشتر در این امر را خاطر نشان ساخت .
وزیر امور خارجه با اشاره به مشترکات ایران و قزاقستان ، بر ضرورت فعالتر کردن ظرفیتهای موجود در دو کشور ، افزایش همکاریهادر زمینه حمل و نقل و همکاری در چارچوب اکو تاکید کرد .
دکتر ولایتی همکاریهای منطقه ای را موثر ترین عامل برای نزدیکی و مودت میان کشور های منطقه خواند و به همکاریهای پنج کشور ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل ، حفظ محیط زیست ، حفظ امنیت و رد دخالت بیگانگان در منطقه اشاره کرد .
در این دیدار اقای حمزه اف معاون وزیر امور خارجه قزاقستان نیز حضور داشت
۰ نفر