۲۵ دی ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6980830
T T
۰ نفر
مسوولان اذربایجان شرقی درجستجوی راههای توسعه صادرات هستند # تبریز - خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/10/75 کارشناسان و دست اندرکاران صادرت کالا در استان آذربایجان شرقی خواستار انسجام و هماهنگی جمعی در جهت استفاده از ظرفیت های تولیدی این استان برای توسعه صادرات هستند0 این کارشناسان وجود زمینه های بالقوه توسعه در دوبخش صنعت و کشاورزی استان اذربایجان شرقی رابه عنوان نقاط قوت اقتصادی منطقه توصیف می کنند.
دست اندرکاران مسایل اقتصادی می گویند : وجود مقررات گمرکی دست و پاگیر تصمیمهای متعدد و نیز ضعف اموزش و تجربه بخش خصوصی ازعمده ترین دلایل کندی توسعه صادرات محسوب می شوند.
دراستان اذربایجان شرقی سه هزار 200 واحد صنعتی وجود دارد که 10 درصد انها را صنایع بزرک یا صنعت سنگین تشکیل میدهند.
استاندار اذربایجان شرقی بااظهار امیدواری نسبت به استفاده از ظرفیتهای بالقوه تولیدی دراین استان اعلام کرد که در طول برنامه دوم توسعه اقتصادی،اذربایجان شرقی حداقل هفت میلیارد دلار صادرات خواهد داشت .
اگرچه از مجموع صادرات استان امار دقیقی در دست نیست ولی در دو سال گذشته میزان صادرات غیر نفتی از طریق گمرکات این استان سالیانه 120 میلیون دلار براورد شده است .
رییس سازمان کشاورزی اذربایجان شرقی گفت : برای فعال کردن صادرات بخش کشاورزی تشکیل اتحادیه های تخصصی و ویژه صادراتی ضروری است .
مهندس محمد ختمی ماب افزود: نبود اتحادیه های مستقل صادراتی موجب زیان زارعین و نیز از دست رفتن بازارهای بین المللی می شود.
وی گفت :دراستان اذربایجان شرقی سالانه 4/3 میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید می شود.
ختمی ماب افزود:درصورت صادرات این محصولات و انگیزه کافی برای افزایش تولید این میزان تاسه برابر در سال قابل افزایش است 0 دبیر اجرائی اتاق بازرگانی تبریزنیز در ارتباط گفت : بی تجربگی بازرگانان صادرکننده و نیز نبود مقررات مشخص در امرصادرات موجب از دست رفتن بازارهای بین المللی شده و در برخی موارد حتی به ضرر تجارمی انجامد.
حبیب نوبری افزود : راه اندازی دوره های آموزشی برای کسانی که در امر صادرات فعالیت دارند در جهت بهره برداری از ظرفیت های خالی اقتصادی کشورضروری است .
وی گفت ، تجار ایرانی در کشورهای اسیای میانه و قفقاز بجای فعالیت در عرضه سادرات کالا و خدمات به رقابت های خصمانه با یکدیگر می پردازند ، که نتیجه این وضعیت، مناسب شدن عرصه برای فعالیت طرفهای دیگر کشورها است .
نوبری اضافه کرد:از سوی تجار ایرانی فعال در کشورهای اسیای میانه و به ویژه جمهوری اذربایجان دعاوی زیادی در خصوص تسویه نشدن حسابهایشان با طرفهای اذری وجود دارد .
وی گفت :این وضعیت دلیلی براشنا نبودن بیشتر تجار ایرانی به شرایط موجود دراین کشورها است و بیانگر این نکته است که باید برای عرضه کالا در این کشورها بازرگانان مجرب و شرکتهای تخصصی فعالیت کنند.
گفته رییس اتاق بازرگانی تبریز هم اکنون بعضی شرکتهای حمل و نقل ایرانی برای حمل کالا به اسیای میانه و قفقاز مجبور به پرداخت 1600 دلار کرایه کشتی برای انتقال هر " کانتینر " از طریق دریای سیاه هستند .
به اعتقاد وی درصورت راه اندازی شرکتهای کشتیرانی از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر از طولانی شدن مسیر و افزایش هزینه حمل و نقل جلوگیری خواهد شد 0 وی شمار تجار فعال در اذربایجان شرقی را نزدیک به دو هزار نفر عنوان کرد.
رحیم صادقیان میزان صادرات استان از طریق صدور گواهی مبدا " از طریق تجار دارنده کارت بازرگانی " را در نه ماهه امسال 33 میلیون دلار اعلام کرد 0 وی گفت :در سال گذشته نیز 49 میلیون دلار کالا از سوی تجار اذربایجان شرقی صادر شده بود0 حسین محمدی تاجر خشکبار از استان اذربایجان شرقی گفت : تا زمانی که دولت چترحمایتی خود را برای تامین امنیت مالی و جانی تجارایرانی فراهم نکند رشد صادرات امکان پذیر نیست 0 وی گفت : سیستم بانکی کشورخود را با نیازهای بخش صادرات تطبیق نداده و فقط در محدوده ای خاص اقدام به ارائه خدمات می کند.
وی همچنین نبود ثبات در مقررات و قوانین گمرکی و صادراتی و نیز نبود وحدت روش در بین ارگانها ی مختلف در برخورد با مقوله صادرات را از عمده ترین مشکلات این بخش ارزیابی کرد0 "حسین اصلی " یک بازرگان باسابقه "سالامبور" گفت : نبود وحدت نظر در میان نهادهای دولتی باعث شده که تجارایرانی از مقوله صادرات به عنوان سدهای نفوذ ناپذیر یاد کنند.
وی گفت : برای نمونه وزارتخانه های معادن وفلزات ، صنایع و کشاورزی با تشویق صادرات خواستار لغو محدودیت ها هستند درحالیکه بانک مرکزی و وزارت بازرگانی خواستار کنترل شدید ان هستند0 وی تنها راه رسیدن به زمینه مطلوب صادرات را رسیدن به وحدت نظر در بین ارگانهای دولتی دانست و گفت : انحصاری و تخصصی کردن صادرات در دست شرکتها و اتحادیه های شناخته شده و معتبر می تواند در این زمینه به رشد صادرات کمک کند.
با این وجود دست اندرکاران معتقند تنها وجود امکانات بالقوه برای صادرات نمی تواند در بازارهای پر رقیب جهانی دلیلی بر رشد این مقوله باشد.
انهامی گویند: و هرگاه مجموعه قوانین و مقررات به همراه کیفیتهای بالای تولید و بسته بند ی در کنار تجربه های ارزنده بازاریابی باهم هماهنک باشند و به مقوله صادرات به عنوان یک حرفه تخصصی نگریسته شود امید برای توسعه بارور می شود.
۰ نفر