۲۴ دی ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6980758
T T
۰ نفر
ک مقام مسئول: سهمیه ارزی صنایع نساجی و پوشاک 100 میلیون دلار افزایش یافت # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/10/75 داخلی.اقتصادی.صنعت.نساجی.
میزان صادرات محصولات نساجی و پوشاک کشور در هشت ماهه فروردین تا اذر ماه سال جاری با 2/38 درصد افزایش از لحاظ وزنی و 76 درصد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 229 میلیون دلار رسید.
مهندس محمدحسن مداح مسئول اداره خدمات صنعتی اداره کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی این مطلب را بیان کرد .
وی گفت: با توجه به افزایش سهمیه ارزی وزارت صنایع از محل افزایش درامدهای ارزی دولت ، ارز تخصیصی به اداره کل صنایع نساجی و پوشاک نیز به میزان 100 میلیون دلار افزایش یافته است.
مداح افزود: ارز اختصاص یافته صرف توسعه واحدها ، تامین قطعات یدکی و ماشین الات مربوطه خواهد شد.
مداح گفت: در ابتدای سالجاری 420 میلیون دلار برای این بخش در نظر گرفته شده بود که 320 میلیون دلار ان تا پایان اذر ماه سالجاری توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی فیش شده است.
وی در ادامه افزود: وضعیت تولید محصولات صنایع نساجی و پوشاک با توجه به ارز تخصیصی و افزایش تولید پنبه و تامین مواد شیمیایی مورد نیاز این بخش از داخل روبه رشد است .
مداح اضافه کرد متوسط تولید ماهانه فاستونی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 18 درصد افزایش به یک میلیون و 608 هزار و 510 مترمربع رسیده است.
وی گفت : متوسط تولید ماهانه پارچه های ملحفه ای ، چیت و روپوشی نیز با 15 درصد رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل به 26 میلیون و 36 هزار و 686 متر رسیده است.
مداح افزود: متوسط رشد تولید ماهانه نخ هایبالک (مورد نیاز کاموا و تریکو) نسبت به مدت مشابه سال قبل با 36 درصد رشدبه 777 تن رسید .
وی گفت: این در حالی است که تنها 10 هزار تن از مواد اولیه مورد نیاز این بخش توسط پلی اکریل اصفهان تامین و 40 هزار تن باقیمانده از خارج وارد می شود.
وی گفت: متوسط تولید ماهانه نخ نایلون نیز در دو واحد الیاف و پارسیلون با توجه به اجرای طرحهای توسعه و افزایش تامین مواد اولیه مورد نیاز از واحدهای پتروشیمی با 27 درصد افزایش به 837 تن و همچنین تولید پلی استر پلی اکریل اصفهان از 2839 تن در ماه به 3278 تن رسیده است.
مداح در زمینه صادرات چرم و کفش گفت: عمده صادرات این بخش در سال گذشته سالامبور بود ولی به خاطر افزایش ارزش افزوده این بخش با مصوبه وزارت بازرگانی و صنایع ، صادرات این محصول از ابتدای امسال محدود و قرار شد 25 درصد سالامبور ، 25 درصد کراست و 50 درصد باقیمانده به صورت چرم ساخته شده صادر شود.
وی پیش بینی کرد: در صورت تثبیت این مصوبه و اجرای ان به طور کامل بتدریج صادرات چرم ساخته شده افزایش یابد و پوشاک چرمی که ارزش افزوده بالاتری دارد صادر شود .
مداح گفت: با توجه به تعدیل نرخ ارز و اثرات ان براجرای سرمایه گذاریها و اجرای طرحهای توسعه و افزایش سایر هزینه ها ارائه تسهیلات بانکی کاهش یافته ، که لازم است نظام بانکی در این زمینه تجدید نظر کند.
وی کمبود نقدینگی را از عمده مشکلات بخش نساجی ذکر کرد و گفت: اداره کل صنایع نساجی و پوشاک در سال جاری به منظور کمک به نوسازی واحدهای قدیمی 100 میلیون دلار از سهمیه ارزی جاری وزارت صنایع اختصاص داده است اما کارخانه ها بخاطر کمبود نقدینگی در جذب این مقدار ارز نیز دچار مشکل شده اند.
وی در پایان گفت: برخی از واحدهای قدیمی خطوط تولید خود را بازسازی و نوسازی کرده اند ولی اگر نقدینگی مورد نیاز انها تامین شود این واحدها تمامی قسمتهای مورد نیاز را بازسازی خواهند کرد.
۰ نفر