۸ دی ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6979807
T T
۰ نفر
اجلاس سه جانبه وزرای نفت ایران ,ترکمنستان وترکیه برگزار شد # تهران -خبرگزاری جمهوری اسلامی 8/10/75 اجلاس سه جانبه وزرای نفت وانرژی جمهوری اسلامی ایران , ترکمنستان و ترکیه با هدف بررسی تامین نیاز گاز ترکیه و انتقال گاز ایران و ترکمنستان از طریق ترکیه به اروپاروز شنبه در تهران برگزار شد.
مهندس غلامرضاآقازاده وزیرنفت جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس گفت: ایران و ترکمنستان از امکانات خوبی برای تامین گاز مورد نیاز ترکیه و اروپا برخوردارند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران قرارداد دریافت دو تا هشت میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان و فروش ان به ترکیه راامضا کرده است واین دو قرارداد در مراحل اجرایی خود قرار دارند .
وی افزود: سه کشور ایران , ترکمنستان و ترکیه علاوه بر قراردادهای قبلی در پی توافق های جدیدی برای انتقال گاز به ترکیه واروپا می باشند و در اجرای این طرح از خطوط لوله در دست ساخت در ایران حداکثر استفاده به عمل خواهد آمد.
اقازاده افزود: همکاری سه کشور ایران , ترکمنستان و ترکیه در زمینه گاز بهترین نوع همکاری بین کشورهای منطقه است و الگوی خوبی برای همکاری با دیگر کشورهای منطقه خواهد بود.
رجایی کوتان وزیرانرژی و منابع طبیعی ترکیه در این اجلاس اظهار داشت: با احداث خط لوله گاز از تبریز به مرز ترکیه , کشورمتبوعش در مرحله اول در سال 1998 (برابر با77/ 1376) سالانه چهار میلیارد مترمکعب گاز و در مرحله بعد سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد خواهد کرد.
وی افزود: گاز وارداتی ترکیه از ایران در مراحل بعدی به سالانه 16 تا 18 میلیاردمترمکعب بالغ خواهد شد و پیش بینی می شود ترکیه از سال 1999 گاز مورد نیاز خود را از دو کشور ایران وترکمنستان تامین کند.
سارجایف معاون رییس جمهور و رییس هیات مذاکره کننده ترکمنستان در این اجلاس با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس سه جانبه گفت: فعالیتهای احداث خطوط لوله انتقال گاز ترکمنستان به ایران تا سال 1998 تکمیل و انتقال گاز آغاز خواهد شد. میزان انتقال گاز ترکمنستان به ایران از دو میلیاردمترمکعب در سال 1998 به هشت میلیاردمترمکعب در سال 2000 افزایش خواهد یافت.
وی گفت: یک گروه کاری با نمایندگان سه کشور ایران , ترکمنستان وترکیه تشکیل خواهد شد و امکانات فنی انتقال سالانه 16تا18 میلیاردمترمکعب گاز از ایران و ترکمنستان به ترکیه و در مرحله بعد امکان انتقال سالانه 20 تا25 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا بررسی خواهد شد.
در این اجلاس اعلام شد پس از بررسیهای گروه کاری در اجلاس تهران , اسناد تفاهم بین سه کشور به امضا خواهد رسید.
۰ نفر