۲۷ آذر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6979185
T T
۰ نفر
ظرفیت تولید انواع روغن صنعتی تا پایان برنامه دوم به یک میلیون تن می رسد # تهران ـ خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/9/75 مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنایع گفت: با تکمیل و اجرای طرحهای توسعه تا پایان دومین برنامه پنجساله کشور ظرفیت تولید روغن های صنعتی به یک میلیون تن می رسد که 30 تا 40 درصد ان صادر خواهد شد.
مهندس محمود عدالتیان روز سه شنبه در گردهمایی تخصصی روغن های توربین که توسط سازمان معادن و فراورده های نفتی بنیاد مستضعفان و جانبازان برگزار شده بود گفت: تا پایان برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی کل روغن های مورد نیاز صنایع مختلف از داخل تامین شود و هیچ نوع روغنی وارد نخواهد شد.
وی ظرفیت تولید روغن صنعتی در کشور در سال جاری را 600 هزار تن ذکر کرد و افزود: نیاز کشور اکنون به انواع روغن 550 هزار تن است که مازاد بر تولید امسال که حدود 50 هزار تن خواهد بود صادر می شود.
وی با تاکید بر استفاده مجدد از روغن مصرفی و ضرورت تصفیه مجدد ان گفت: ظرفیت تصفیه مجدد کشور اکنون 150 هزار تن است ولی بخاطر عدم تحویل روغن های مصرف شده به واحدهای تصفیه گر امسال فقط 50 هزار تن روغن تصفیه و مجددا مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنایع گفت: تصفیه 50 هزار تن روغن حدود 20 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت که اگر این روند ادامه یابد از محل استفاده مجدد از روغن های تصفیه شده می توان سالانه 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی کرد.
وی سپس به روند روبه افزایش تولید روغن های صنعتی در کشور پرداخت و گفت: ظرفیت تولید روغن کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 200 هزار تن بود ولی این میزان امسال به 600 هزار تن خواهد رسید.
عدالتیان اظهار داشت: مصرف صحیح روغن های صنعتی ضمن اینکه مانع خسارت به منابع ملی می شود از الودگی محیط زیست نیز پیشگیری خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه پیوستن به سازمان تجارت جهانی (wto)نیاز به ارتقاء کیفیت کالاهای تولیدی و اصلاح خطوط تولید دارد گفت: دریافت گواهینامه های تائید جهانی (ایزو 9000)ضروری است.
هدف از برگزاری این گردهمایی ارتقاء فرهنک مصرف روغن های روانساز می باشد. در این گردهمایی اعلام شد برای اولین بار روغن توربین در کشور تولید و از یک ماه اینده به بازار عرضه خواهد شد که با تولید انبوه ان واردات این نوع روغن قطع می شود.
در این گردهمایی که عصر روز سه شنبه بکار خود پایان می دهد مقالاتی در مورد ازمایشهای کنترل کیفی روغن های توربین ، طرح پیشنهادی اجرای تعمیرات پیشگیرانه توربین گازی ، بررسی مشکل کف در روغن های توربین و راههای رفع ان و عوامل موثر بر طول عمر روغن های توربین ارائه می شود.
۰ نفر