۱۸ آذر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6978602
T T
۰ نفر
صیادان جزیره قشم صیدگاههای این جزیره نیاز به لایروبی دارند # قشم خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/09/75 برخی از صیادان جزیره قشم انباشته شدن گل و لای زیاد در صید گاههای را مشکل جدی برای صید ابزیان می دانند و خواستار لایروبی مناطق صید هستند.
این صیادان ، با ضروری دانستن لایروبی حوضچه هامون درجزیره قشم و مناطق رمچاه ، سوزا و مسن ، می گویند انباشته شدن گل و لای دراین مناطق شرایط صید را دشوار ساخته است .
از جمله مشکلاتی که به علت انباشته شدن گل ولای درصید گاهها بوجود می اید عدم امکان عبور و مرور شناورهای دریایی و پهلو گرفتن انها و همچنین احتمال خشک شدن برخی حوضچه ها است .
مدیر شیلات قشم می گوید ، لایروبی صیدگاهها نیازمند تخصیص اعتبار است .
به گفته اکبر ایلدرم ، برخی از این صیدگاهها هرگز لایروبی نشده است .
مدیر شیلات قشم نیز حمایت از ماهیگیران و رفع مشکلات صیادی را رونق بخش فعالیت های مولد و کاهش مشاغل کاذب ذکر کرد.
محمد رضوی ، یکی از صیادان روستای رمچاه اظهار داشت ، بیشتر ماهیان این منطقه ، سنگسر ، سرخو و شوریده هستند .
یکی از صیادان منطقه سوزا نیز معتقد است بازسازی و مرمت توقفگاه قایقهای صیادی در منطقه "پسابندر"می تواند نقش مهمی درکار صید داشته باشد تنها پناهگاه طبیعی درمنطقه شیب دراز بعلت انباشته شدن رسوبات دریایی و کمی وسعت و باریک بودن مدخل ورودی و خروجی با مشکل مواجه است .
به گفته صیادان" شیب دراز" حتی برخی لنجهای متوسط هم به زحمت می توانند دراین صیدگاه توقف کنند.
احمد مشتاقی ، یکی از صیادان منطقه شیب دراز می گوید ، نزدیکی این صیدگاه با جزیره هنگام و فاصله اندک بین دو جزیره هنگام و قشم موقعیت مناسبتری برای راه اندازی مراکز تدارک صیادی درشیب دراز بوجود اورده است صیادان بنادر باسعیدو - دولاب و گوران درمنتهی الیه شمال غربی جزیره قشم می گویند بعلت دوری از مراکز خدمات صیادی دراین مناطق ، به امکانات صیادی بیشتری نیاز دارند.
گفته می شود برخی ازصیادان قدیمی جزیره قشم از ورود فرزندانشان به این حرفه ممانعت می کنند .
حمایت از صیادان ، لایروبی صیدگاهها ، ساختن پناهگاههای جدید و راه اندازی اسکله های صیادی و مرمت موج شکنها از مواردی است که صیادان جزیره برای رونق بیشتر فعالیت های صیادی برآن تاکید می کنند.
چهار هزار صیاد فعال در جزیره قشم به همراه 71 فروند شنادر صیادی سالانه حدود 8 هزار تن انواع ماهی و 450 تن میگو صید می کنند.
۰ نفر