۱۱ آبان ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6976233
T T
۰ نفر
پیش بینی تولید کنندگان چیپهای کامپیوتری بار دیگر شاهد سالهای پر رونق باشند # نیویورک خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/8/75 موسسات تخصصی پیش بینی می کنند که دوران کسادی فعالیت شرکتهای تولید کننده چیپهای کامپیوتری پایان یافته و انان در سالهای پایانی دهه 90 بار دیگر شاهد رونق بازار خواهند بود.
" اتحادیه صنعت نیمه هادی " براورد می کند فروش نیمه هادیها پس از یک سال افت شدید ، در سه ماهه چهارم سال جاری 5/3 درصد رشد داشته و این روند در سال 97 نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال با این وجود پیش بینی می شود افزایش حاصله بسیار کمتر از دوران طلایی باشد که صنعت تولید چیپهای کامپیوتری پیش از رکود یک سال اخیر شاهد ان بوده است.
بر اساس براورد کارشناسان این اتحادیه فروش نیمه هادیها در سال 96 با افتی 11 درصدی در مقایسه با سال 95 به سطح 2/129 میلیارد دلار تنزل خواهد یافت. این افت فروش که اولین مورد از سال 1985 است طی 12 ماه گذشته 30 درصد بوده است. تقاضای بالا برای کامپیوترهای مولتی مدیا در سال 95 موجب شده بود که میزان تقاضا برای چیپهای کامپیوتری 42 درصد جهش پیدا کند.
کارشناسان صنعت کامپیوترسازی می گویند کاهش حاصله ضرورتا به معنی کاهش میزان سفارش خرید چیپهای کامپیوتری نیست ، زیرا احتمالا شرکتهای تولید کننده میزان فروششان نیز بالا رفته ،اما کاهش شدید قیمت نیمه هادیها در بازار از ارزش فروش کاسته است.
اتحادیه صنعت نیمه هادی براورد می کند که صنعت تولید چیپهای کامپیوتری در سال 97 در مجموع شاهد رشد فروشی به میزان 13 درصدی خواهد بود.
براساس براوردهای انجام شده این روند علاوه بر امریکا، در بازارهای خارجی نیز مشهود خواهد بود. تخمین زده شده ژاپن که پس از امریکای شمالی دارای بزرگترین بازار چیپهای کامپیوتری است اگرچه شاهد کاهشی 15 درصدی در سال 96 خواهد بود ، در سال 97 از یک رشد 6/6 درصدی برخوردار خواهد شد. این اتحادیه همچنین براورد می کند فروش در کشورهای منطقه شرق اسیا به جز ژاپن ، که پر رشدترین بازار جهانی برای نیمه هادیها هستند نیز پس از یک تقلیل 2/9 درصدی ، در سال میلادی اینده 6/11 درصد بالا برود.
پیش بینی شده است که بازار فروش نیمه هادیها در دیگر سالهای پایانی دهه 90 روندی صعودی داشته باشد و با رشدی 17 و 22 درصدی در سالهای 98 و 99 به ترتیب به 6/162 میلیارد دلار و 6/197 میلیارد دلار بالغ گردد.
۰ نفر