۷ آبان ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6976020
T T
۰ نفر
معاون توسعه صنعتی وزارت صنایع : سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور باید افزایش یابد # تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 7/8/75 معاون توسعه صنعتی وزارت صنایع اعلام کرد: سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور اکنون حدود 17 درصد است که برای تامین نیازهای مصرفی وصادرات صنعتی کشور باید به 25 درصد افزایش یابد.
مهندس احمد دوست حسینی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: دستیابی به این رقم نیاز به هدایت سرمایه های مردم به سمت تولید دارد.
وی گفت: برای دستیابی به اقتصاد مطلوب در برنامه های اتی توسعه و پاسخگویی به نیاز داخلی و صادرات صنعتی کشور باید سهم تولید ناخالص داخلی کشور رشد یابد و سهم سرمایه گذاری صنعت از میزان فعلی افزایش یابد.
وی افزود: در حال حاضر نسبت پس انداز ملی به تولید ناخالص داخلی حدود 28 درصد است در حالی که نسبت سرمایه گذاری این میزان به تولید ناخالص داخلی 17 درصد است که برای ترغیب سرمایه های مردم به سمت سرمایه گذاری های تولیدی نیاز به ارائه تشویق های ویژه است.
معاون توسعه صنعتی وزارت صنایع با اشاره به رقم تولید ناخالص سرانه کشور که حدود 250 هزار تومان و یا معادل 1200 دلار است گفت: این رقم برای انجام سرمایه گذاری بسیار پائین است و پاسخگوی نیازهای این بخش نیست.
به گفته وی برای افزایش رشد سرمایه گذاری می توان مانند کشورهای در حال توسعه از منابع غیرملی یعنی مشارکت کشورهای خارجی در بخشهای سرمایه گذاری صنعتی استفاده کرد.
دوست حسینی افزود: در حال حاضر 80 درصد نیاز سرمایه گذاری ارزی کشور از محل درامد نفت ، در حالیکه این میزان در کشورهای در حال توسعه از محل منابع خارجی تامین می شود.
به اعتقاد وی با توجه به رشد جمعیت 8/1 درصدی کشور نمی توان با اتکاء به منابع مالی داخلی سرمایه گذاری صنعتی در کشور را افزایش داد.
این درحالی است که از مجموع درامد ارزی کشور(معادل 15 میلیارد دلار) تنها کمتر از 20 درصد ان برای سرمایه گذاری در طرحهای مختلف عمرانی دولتی و خصوصی تخصیص یافته است.
30 درصد درامد ارزی کشور نیز برای تامین مواد اولیه و واسطه ای و 50 درصد بقیه برای تامین کالاهای اساسی مردم نظیر برنج ، گندم ، خوراک دام ، دارو و بخشی هم به پرداخت بدهی های کشور به کشورهای خارجی تخصیص یافته است.
وی با اشاره به عدم سوددهی بخش صنعت نسبت به سایر بخشها به خصوص تجارت گفت: حدود 60 درصد از مشکلات عمده طرحهای نیمه تمام صنعتی کشور را مشکلات ارزی و ریالی و همچنین کنترلهای موجود در این بخش تشکیل می دهد و این موارد عوامل مهمی در عدم اجرای به موقع طرحهای نیمه تمام صنعتی کشور می باشد.
وی افزود: از اغاز برنامه اول توسعه تا پایان شش ماهه اول سال جاری 7500 طرح صنعتی در کشور تکمیل و راه اندازی و در مجموع حدود 220 هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شده است.
وی افزود: در شش ماهه (فروردین تا شهریور)سال جاری نیز 600 طرح تکمیل و راه اندازی شد و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری نیز 500 تا 600 طرح نیمه تمام صنعتی کشور به ارزش سرمایه گذاری 1700 میلیارد ریال با ایجاد اشتغال بیش از 17 هزار نفر در کشور تکمیل و راه اندازی شود.
چوب و کاغذ مازندران ، پالایش قطران ، سیمان هرمزگان ، کائولن و خاک نسوز خراسان ، الیاف صنعتی ملایر ، تکلان طوس و سرامیک اذربایجان تعدادی از طرحهایی است که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.
این در حالی است که در کل برنامه اول 15 میلیارد دلار در بخشهای مختلف صنعتی کشور سرمایه گذاری شد که حدود شش میلیارد و 200 میلیون دلار ان مربوط به صنایع تحت پوشش وزارت صنایع بوده است. همچنین حدود یک تا 5/1 میلیارد دلار نیز طی دو سال گذشته به این امر اختصاص یافت.
دوست حسینی گفت: تاکنون حدود 85 درصد از ارز پیش بینی شده به 970 طرح اختصاص یافته است و نزدیک به 75 درصد طرحهایی که به انها ارز تخصیص یافته راه اندازی شده است.
وی پیش بینی کرد تا پایان امسال 70 درصد هزینه های ارزی سرمایه گذاری شده در بخش صنعت به بازدهی اقتصادی برسد و 30 درصد بقیه طی دو سال اینده و طبق برنامه های پیش بینی شده تحقق یابد.
به گفته وی کمتر از 50 درصد ارز تخصیصی به واحدهای وزارت صنایع برای اجرای طرحها در طول برنامه اول توسعه از طریق فاینانس تامین شده است.
۰ نفر