۲ مرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6970429
T T
۰ نفر
رئیس جمهور آمریکا مجازات اقتصادی لیبی را ادامه می دهد # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 2/5/75 بیل کلینتون رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه گفت: به مجازات اقتصادی لیبی ادامه خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن در گزارش عادی کلینتون به کنگره این کشور درباره تحولات در لیبی آدعا شده است: خط مشی واقدامات دولت لیبی همچنان تهدید غیرعادی و فوق العاده ای برای امنیت ملی وخط مشی خارجی آمریکا محسوب می شود.
وی افزود: تحریمهای سازمان ملل علیه طرابلس که در سال 1993 (1372) اعمال شد به خاطر امتناع لیبی از محکوم کردن تروریسم وخودداری از تحویل دو تبعه لیبیایی صورت گرفت. این دو تن به دست داشتن در بمب گذاری هواپیمای"پان امریکن" در سال 1988 (1367)و هواپیمای شرکت "یوتا" فرانسه در سال 1989 (1368)متهم شده اند.
کلینتون تصریح کرد: ما همچنان تصمیم داریم این امر را تضمین کنیم که عدالت در حق کسانی که در اقدامات تروریستی دست دارند به اجرا در می آید.
وی اظهار داشت: برای حصول اطمینان از تداوم مجازات لیبی ، به همکاری با سایر اعضای سازمان ملل ، ادامه خواهد داد.
خبرگزاری فرانسه افزود: کنگره آمریکا خود را آماده می کند تا لایحه مجازات شرکتهای خارجی که در صنایع نفت و گاز ایران و لیبی سرمایه گذاری می کنند را تصویب کند. امکان دارد این حرکت تنش موجود میان طرفهای تجاری آمریکا را تشدید کند. این طرف تجاری هم اکنون درمورد اقدام مشابه آمریکا علیه کوبا خشمگین هستند.
یکی از دستیاران نیوت گینگریچ رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: احتمال دارد قانونگذاران تا روز سه شنبه نظر خود را در مورد لایحه مجازات ایران ولیبی اعلام کنند.
لایحه مجازاتهای نفتی ایران ولیبی که با اعتراض اتحادیه اروپا مواجه شده است ، آمریکا را به مجازات شرکتهایی که سالانه 40 میلیون دلار یا بیش از این مبلغ در صنعت نفت یا گاز ایران سرمایه گذاری کنند ، فرامی خواند.
این گام تحریم تجاری آمریکا علیه ایران را که کلینتون در ماه ژوئن 1994 (تیر ماه 1373) برای منزوی کردن رژیم تهران اعمال کرد ، تشدید خواهد کرد. واشنگتن تهران را به حمایت از تروریستها متهم می کند.
رای گیری آتی مجلس نمایندگان آمریکا درمورد متنی می باشد که مجلس سنا از این لایحه ارایه داده است وانتظار می رود که به تصویب رسد وسپس به کاخ سفید ارجاع خواهد شد تا کلینتون آن را امضا کند .بدین ترتیب لایحه مزبور به قانون تبدیل خواهد شد.
دولت های اروپایی گفته اند چنانچه این لایحه به صورت قانون درآید، امکان دارد دست به اقدامات تلافی جویانه ای علیه آمریکا بزنند وتهدیدهای مشابه آنچه درمورد کوبا کرده بودند ، تکرار کردند.
۰ نفر