۱۱ خرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6967405
T T
۰ نفر
عراق امیدوار است صادرات نفت را تا اواخر خرداد آغاز کند # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/3/1375 عراق روز پنجشنبه گفت که کار پرکردن خط لوله ای که نفت این کشور را به ترکیه می برد آغاز کرده و امیدوار است تا اواخر خرداد صادرات نفت را بر اساس توافقی که 10 روز پیش درباره فروش نفت در ازای مواد غذایی با سازمان ملل به عمل آورد از سر گیرد.
به گزارش اسوشیتدپرس از بغداد ، عامر محمد رشید وزیر نفت عراق ضمن تاکید بر آمادگی عراق برای از سرگیری فروش نفت گفت :" اگر بگویند فردا صادر کنید ، این کار را خواهیم کرد." وی افزود :" اما همانطور که می دانید کمیته تحریم سازمان ملل برای این کار دستورالعمل هایی منتشر ساخته و ناظرانی برای نظارت بر این قرارداد تعیین کرده است ." وزیر نفت عراق در کنفرانسی در بغداد گفت :" با این حال امیدواریم که صادرات نفت را تا اواخر خرداد ماه از سر گیریم." رشید گفت عراق به منظور آماده ساختن مقدمات صدور نفت خود به ترکیه ، روز پنجشنبه کار پرکردن خط لوله نفتی خود در بخش ترکیه را شروع کرد.
وی گفت : پرکردن این خط لوله سه تا پنج روز طول می کشد و هدف از آن آزمودن خط لوله و احیای فشار داخلی آن است .
وی افزود : عراق قبلا کار پر کردن بخش عراقی این خط لوله 990 کیلو متری را که از طریق شهر شمالی کرکوک به بندر مدیترانه ای جیهان در ترکیه منتهی می شود به اتمام رسانده است .
رشید گفت : عراق قصد دارد روزانه 440 تا 450 هزار بشکه از جیهان و 330 هزار بشکه از طریق پایانه البکر در آبهای برون ساحلی خود در خلیج فارس نفت صادر کند.
رشید ضمن توضیح درباره مشخصات برنامه صادرات نفت عراق بعد از لغو تحریمهای سازمان ملل گفت : عراق قصد دارد روزانه شش میلیون بشکه نفت که تقریبا دو برابر میزان بهره برداری این کشور در زمان پیش از تحریم است به خارج صادر کند.
وی گفت :" برای اینکه روزانه شش میلیون بشکه نفت صادر کنیم ناگزیریم میدانهای نفتی خود را توسعه دهیم و این کار نیاز به بالغ بر 20 تا 25 میلیارد سرمایه گذاری در ظرف 15 سال آینده دارد." رشید گفت در دیدارش در مارس گذشته از ترکیه درباره احداث یک خط لوله گاز طبیعی برای تامین نیازهای ترکیه و احتمالا شمال اروپا با مقامات آن کشور مذاکره کرده است .
وی گفت :" عراق تنها کشوری نفت خیز نیست ، که دارای منابع گاز فراوان نیز هست ." وی افزود :" بهره برداری از منابع موجود گاز عراق به سود منطقه و اروپا است ." ذخایر به اثبات رسیده گاز عراق درپایان سال 1992 میلادی به 1/3 ترلیون متر مکعب بالغ می شد.
۰ نفر