۲۴ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6963348
T T
۰ نفر
کارشناسان : زنبورداران اشنویه با مشکل روبرو هستند # مهاباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/12/76 داخلی. اقتصادی. جهادسازندگی. زنبورعسل.
کارشناسان می گویند: نبود استاندارد تدوین شده برای درجه بندی عسل ، نبود مراکزصنعتی فرآوری و بسته بندی عسل و عدم امکانات صادرات از مهم ترین زنبورداران شهرستان اشنویه رابا مشکل روبروکرده است .
آنان افزودند: پایین بودن سطح آموزش زنبورداران در مبارزه با آفت های زنبور عسل را مشکلی درتوسعه کیفی این صنعت دانست.
دکتر علیرضا قاسم زاده یکی از دامپزشکان منطقه گفت : عدم مبارزه اصولی با آفت کنه " واروا" ،پروانه موم خوار و بیماری های انگلی سالانه خسارات زیادی به کندوهای منطقه وارد می کند.
وی افزود: عدم آشنایی اصولی زنبورداران بانقل وانتقال کندوها در فصل زمستان و تابستان در برخی موارد باعث خفگی و از بین رفتن زنبورها می شود.
پرورش دهندگان زنبوردراشنویه می گویند: تراکم زنبوربه دلیل مهاجرت زنبورداران ازنقاط مختلف کشور در مناطق ییلاقی این شهرستان یکی ازموانع کار زنبورداری دراین منطقه است .
آنان افزودند: 120 زنبوردار بومی با 14 هزار کندو مدرن وبومی به کار زنبورداری اشتغال دارند.
رسول ملا محمدی یکی از زنبورداران منطقه گفت : سالانه بیش از 28 هزار کندو عسل توسط یکصد زنبوردار مهاجر وارد مناطق ییلاقی این شهرستان می شود.
به گفته وی ،سالانه بیش از یک هزار و 200 تن عسل دراشنویه تولید می شود.
وی افزود: شرایط مساعد آب و هوایی و پوشش مناسب گیاهی از جمله عوامل مهاجرت زنبورداران به شهرستان اشنویه است که افزایش تعداد زنبورداران در فصل بهار و تابستان باعث کاهش میزان تولید عسل این منطقه می شود.
رحمان خضری یکی دیگراززنبورداران این شهرستان افزود : میانگین برداشت عسل از هرکندوی مدرن حدود 20 کیلوگرم و در کندوهای بومی 10 کیلوگرم است که در صورت کاهش آمار مهاجرین این رقم بطور متوسط به 35 کیلوگرم در هر کندوی مدرن خواهد رسید.
وی گفت : ازدحام بیش از حد زنبورداران عسل در یک منطقه باعث سهولت انتشار بیماری در کندوها می شود.
وی بالابودن هزینه های حمل و نقل ، قیمت شکر و دارو را از دیگر مشکلات صنعت زنبورداری بیان کرد.
مسوول واحد امور دام جهاد سازندگی اشنویه گفت: برای ارتقاء سطح علمی زنبورداران در سال جاری کلاس های آموزشی درزمینه اصول صحیح زنبورداری و آشنایی با بیماری های زنبور عسل دراین شهرستان برگزار شد.
بشیر سوار یادآورشد: کمبود موم مصرف بی رویه و غیراصولی این ماده از جمله مشکلات صنعت زنبورداری منطقه است.
یکی از کارشناسان زنبورعسل که نخواست نامش فاش شود گفت: مصرف بی رویه موم باعث شده سالانه 100 تا300 تن موم ازخارج وارد کشورشود واین درحالیست که زنبورهای عسل برای تولید هر کیلوگرم موم علاوه بر صرف وقت زیاد بیش از 12 کیلوگرم شهد مصرف می شود.
۰ نفر