۱ آذر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6956391
T T
۰ نفر
فعالیت بندری در ژاپن به سبب اعتصاب کارگران مختل شد # توکیو خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/09/76 کاربارگیری و باراندازی دردههابندر ژاپن روزجمعه به سبب اعتصاب کارگران بندری این کشور دچار اختلال شد.
این اعتصاب در مخالفت با توافق ماه گذشته توکیو- واشنگتن برای انجام اصلاحات مورد درخواست امریکا در قوانین بندری ژاپن انجام شد.
اتحادیه های کارگری باراندازهای ژاپن اعلام کردند این اعتصاب یک روزه بیش از 50 بندر ژاپن را در بر گرفته است .
بارگیری و تخلیه بار در بندرهای مهم یوکوهاما، کوبه ، توکیو، اوساکا، ناگویا و هاکاتا نیز در پی این اعتصاب مختل شده است.
واشنگتن فروردین ماه امسال تهدید کرده بود برای مقابله با محدودیت قوانین بندری ژاپن از هر کشتی ژاپنی که در بندرهای امریکایی پهلو بگیرد یکصد هزار دلار عوارض اضافی دریافت کند.
این تهدید در دو مرحله زمانی که به تاخیر افتاد و درمرحله سوم نیز که از 13 شهریورماه به اجرا گذاشته شد کشتیهای ژاپنی هنگام خروج از بنادر امریکا حاضر نشدند پول اضافی پرداخت کنند.
جنک امریکا و ژاپن بر سر موضوع کشتیرانی 25 مهرماه به دنبال شکست گفت و گوهای توکیو - واشنگتن بالا گرفت .
امریکا در جریان این گفت وگوها از ژاپن خواسته است تا در نظام کارگری حاکم بر بندرهای این کشور دخالت کند اما مقامهای توکیو با این پیشنهاد مخالفت کرده اند.
مقامهای بندری ژاپن می گویند که دولت توکیو برای دخالت در امور کارگری دارای محدودیت است.
کمیسیون دریانوردی فدرال امریکاپس ازشکست گفت وگوها تصمیم گرفت ، برای اقدامهای تلافی جویانه از ورود کشتیهای ژاپنی به بندرهای امریکا جلوگیری کند.
این تصمیم دو روز بعد به دنبال توافق کاخ سفید با مقامهای ژاپنی لغو شد اما امریکا مدعی دریافت 4 میلیون دلار عوارض بابت رفت وامد کشتیها در بندرهای امریکایی شد.
شرکتهای " کاواساکی کی سن " ، میتسویی او اس کی " و " نیپون یوسن " در فهرستی قرار دارند که امریکا خواستار اقدامهای تحریمی انان شده بود.
کارگران باراندازهای ژاپنی سال گذشته نیز علیه اجرای طرح تحریم امریکا به مدت یک روز دست از کار کشیدند و برخی از مقامهای رسمی نیزتهدید به انجام اقدامهای تلافی جویانه علیه کشتیهای امریکایی کرده بودند.
۰ نفر