۱۰ مهر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6952872
T T
۰ نفر
کارشناسان شیلاتی : صید به روش دامگستر مخرب است # بندرانزلی خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/7/76 کارشناسان شیلاتی ، شیوه صید به روش دامگستری را ، روشی مخرب برای ذخایر دریای خزر می دانند و تاکید بر حذف قطعی آن دارند.
این کارشناسان، علت مخرب بودن این شیوه صیادی را استفاده صیادان از "دام کوشگیر " که سبب صید بچه ماهیان خاویاری نیز می شود، می دانند.
"دکترشعبانعلی نظامی"رییس مرکزتحقیقات شیلات گیلان دراین باره می گوید: این شیوه صید در دریای خزر ، سبب کشتار جمعی بچه ماهیان خاویاری می شود و باید به طور کامل حذف شود.
وی می افزاید : این صیادان ، علاوه بر صید ماهیان استخوانی ، هر ساله تعداد زیادی از ماهیان خاویاری نابالغ و نارس را که هنوز به مرحله تولید خاویارنرسیده اند ، صید کرده و از چرخه حیات خارج می کنند.
نظامی گفت : این در حالی است که شیلات کشور هر سال ، میلیارد ها ریال سرمایه صرف تکثیر مصنوعی و رها سازی بچه ماهیان خاویاری در دریای خزر می کند.
فصل صید ماهیان استخوانی ،همه ساله از 21 مهر تا 20 فروردین ماه درآب های دریای خزر آغاز می شود .
امسال نیز در آستانه آغاز فصل صید گفته می شود ، تعدادی از صیادان دامگستر ، دربرابر مقررات شیلات مبنی بر حذف این نوع صید ، مقاومت نشان می دهند.
تاکنون چهار شیوه " صید پره ، دامگستر ، صید صنعتی کیلکا و صید با تور کوشگیر ماهیان خاویاری " درسواحل دریای خزر رایج بوده است که دردوسال گذشته ، شیلات صید به شیوه دامگستری را در این دریا ممنوع کرد.
صیادی به روش پره در سال 1306 ، صید کیلکادر دهه 50 و صید به روش دام کوشگیرماهیان خاویاری، حدود یکصد سال است که درسواحل دریای خزر معمول است.
صیادان موسوم به دامگستر، در سال های 64 تا 66 در قالب تعاونی های صیادی تشکل یافتند .
مدیر کل شیلات استان گیلان گفت : کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده، شیوه صید دامگستر را مخرب می داند .
محمدعلی یوسفی افزود: درحالی که برای ماهیان خاویاری ،ازدام هایی با چشمه های ده تا 25 سانتی متر استفاده می شود ، صیادان دامگستربا استفاده از تورهایی باچشم های 5/5 تا هفت سانتی متر،موجب خسارت به ماهیان خاویاری می شوند.
وی گفت : اگر می خواهیم گونه های با ارزش ماهیان دریای خزر حفظ شود ، ماهیان مولد رودخانه ها تخم ریزی کنند و صید مسوولانه داشته باشیم ، باید به نظر کارشناسان ، مبنی بر حذف این شیوه مخرب در دریای خزر ارزش گذاشته شود.
وی اظهار کرد : تاکنون 90 درصد صیادان دامگستر در گیلان ، تغییر شیوه صید داده و یا کارت صیادی خود را فروخته اند و مصالح عمومی کشور ایجاب می کند ، بقیه نیز تابع مقررات باشند.
" لطف اله سعیدی" معاونت صید صنایع شیلات کشور گفت : تاکنون به منظور حذف شیوه صید دامگستر در آب های دریای خزر ، 60 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و امسال نیز 15 میلیارد ریال برای خرید کارت این صیادان اختصاص یافته است.
۰ نفر