۱ بهمن ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6937557
T T
۰ نفر
بحران اقتصادی سطح زندگی میلیاردها نفر را در جهان کاهش داده است # نیویورک - خبرگزاری جمهوری اسلامی: 1/11/77 کارشناسان اقتصادی در آمریکا مدعی هستند ریشه بحران برزیل را باید در اقتصاد آشفته آسیا جستجو کرد .
روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه نوشت : سه ماه پس از آنکه صندوق بین المللی پول 5/41 میلیارد دلار به برزیل اعتبار داد ، این کشور هنوز در بحران اقتصادی بسر می برد و ارزش رئال (ارز برزیل ) هفته گذشته در برابر دلار آمریکا 30 درصد کاهش یافت .
بحران اقتصادی برزیل به حدی وخیم شده است که حتی صندوق بین المللی پول که در توجیه و ترمیم اشتباهات خود به سرعت عمل می کند با انتشار گزارشی روز سه شنبه برخی سیاست های خود در سالهای 98 - 97 در آسیا را نقد کرد .
به عقیده کارشناسان اقتصادی بحران آسیا عامل اصلی مشکلات اقتصادی برزیل است .
کنگره آمریکا نیز که اکثر اعضای آن به اعتراف خود از بحران اقتصادی جهانی اطلاع کافی ندارند در پاییز گذشته تقاضای دولت بیل کلینتون رییس جمهور آمریکا برای کمک 18 میلیارد دلاری از جیب مالیات دهندگان آمریکایی به صندوق بین المللی پول را تصویب کرد.
اما 18 میلیارد دلار در مقایسه با 181 میلیارد دلاری که عملیات نجات صندوق بین المللی پول بدون نتیجه در نیمه سال 97 در آسیا ، روسیه و برزیل به هدر داد ناچیز می باشد .
از کل مبلغ یاد شده 61 میلیارد دلار از طرف آمریکا هزینه شده بود که یک محاسبه ساده نشان می دهد هر فرد آمریکایی اعم از مرد ، زن یا کودک در این معامله 230 دلار ضرر کرده است.
سئوال این است که صندوق بین المللی پول در مقابل چه بدست آورده است ؟ برزیل هنوز در وضعیت لرزانی قرار دارد ، پول روسیه ارزشی برابر کاغذ باطله را دارد و کمونیستها هنوز در کابینه این کشور حضور دارند و اندونزی با سیستم مالی گرفتار قید وبند به سمتی می رود که هیچکس قادر به پیش بینی نیست.
در این میان تنها تایلند و کره شمالی پیشرفت لرزانی داشته اند.
بحران های متوالی در گوشه و کنار جهان باعث شده است که میلیاردها دلار پولی که می توانست صرف گسترش و پیشرفت شود برای جلوگیری از خسارت بیشتر صرف شود.
از اوائل آغاز بحران اقتصادی آسیا صندوق بین المللی پول مرتبا تخمین خود از رشد اقتصاد جهانی را تقلیل داده است و اخیرا مقدار آن را از 5/2 درصد به 2/2 درصد رساند.
حال بنظر می رسد که وقت بازبینی سیاست های صندوق بین المللی پول رسیده باشد.
صندوق در گزارش روز سه شنبه خود اعلام کرد که جدیت مساله را دستکم گرفته بود و باز هم در مشخص کردن اهداف کمکهای این صندوق به آسیا توفیقی نداشت.
مفاد گزارش صندوق بین المللی پول برای تسلی میلیارد هانفر از مردم جهان که در سال جاری باید با معیارهای پایین تری نسبت به سال قبل زندگی کنند کمکی نمی کند.
جهان به سیستم اقتصادی هماهنگی احتیاج دارد که کاهش ارزش برابری یک ارز صدمه شدیدی بر تمامی بدنه اقتصاد جهانی وارد نکند.
صندوق بین المللی پول که پس از جنک جهانی دوم برای حمایت از سیستم نرخ تبدیل تثبیت شده بوجود آمده بود بعدها به مدیرکل اقتصاد جهانی تبدیل شد و در این راستا تعداد کارمندان ، دفاتر و اندازه این سازمان بین المللی نیز شدیدا توسعه یافت و البته بوروکراسی نیز پابه پای آن گسترش یافت.
این گزارش در پایان با اعلام اینکه تلاش صندوق بین المللی پول برای آموختن روشهای ممکن برای مبارزه با بحران های اقتصادی تا بحال خسارات فراوانی برای جهان بدنبال داشته است م یافزاید: اگر جمهوریخواهان آمریکا در ادعای خود برای استفاده از اکثریت موجود در کنگره در راه مخالفت با وضع موجود و بهبود آن صادق هستند مساله صندوق جهانی پول باید مورد توجه آنها قرار بگیرد.
۰ نفر