۹ دی ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6936254
T T
۰ نفر
73 درصد درآمد عشایر استان گلستان از محل تولیدات دامی است # گرگان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 9/10/77 داخلی.اقتصادی.عشایر.دام مدیرکل امور عشایری استان گلستان گفت : عشایراین استان 73 درصد از در آمد خود راازمحل تولیدات دامی بدست می آورند.
سیدنجیب حسینی این میزان را شامل 4/94 درصد از محل تولید گوشت قرمز، 8/2 درصد از محل تولیدات فراورده های لبنی و 6/2 درصد از محل تولید پشم عنوان کرد.
وی همچنین گفت : زراعت باغات 6/8 در صد، صنایع دستی 9/0 درصد و سایر مشاغل جنبی 6/17 درصد از منابع دیگر تامین درآمد خانوارهای عشایر استان گلستان محسوب می شود.
به گفته وی بیش از 70 درصد درآمد خانوارهای عشایری صرف تامین علوفه دامهایشان می شود.
وی گفت : بدلیل عدم تطبیق قوانین پرداخت تسهیلات بانکی با شرایط خاص زندگی عشایر،آنان بیش از نیمی از پول مورد نیاز خود را با قرض گرفتن از معتمدین و دوستان خود تامین می کنند.
به گفته وی تدوین قوانین پرداخت وام بانکی منطبق با شرایط خاص زندگی عشایری به حل این مشکل کمک می کند.
وی افزود: با این وجود از طریق بانک کشاورزی تاکنون 1/2 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عشایر این استان پرداخت شده است.
مدیرکل امور عشایری استان گلستان همچنین کمبود مراکز آموزشی و تخریب ایلراهها را از دیگر مشکلات نام برد و افزود : متاسفانه تنها 16 درصد از جامعه عشایری استان از آموزش و 27 درصد از راه مناسب کوچ بهره مندند.
به گفته وی هم اکنون یک دبیرستان شبانه روزی در بخش مراوه تپه در حال ساخت است.
وی در مورد تامین سوخت فسیلی عشایر گفت: با ساخت ایستگاه سیلندرپرکنی بخش مراوه تپه سوخت مصرفی هفت هزار خانوار روستایی و عشایری این بخش تامین شده است.
وی با اشاره به طرح ساماندهی عشایر گفت: ما بدنبال اسکان اجباری نیستیم بلکه هرگروهی از عشایر که تمایل به اسکان داشته باشند می توان در کانونهای توسعه مستقر شوند.
وی افزود : در شرایط کنونی تامین امکانات مورد نیاز عشایر در حد توان موجود اهمیت دارد.
در استان گلستان 3500 خانوار عشایری کوچنده و نیمه کوچنده با 5/1 میلیون راس دام زندگی می کنند.
۰ نفر