۱۴ آذر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6934604
T T
۰ نفر
.ژون آفریک: شرکتهای نفتی بزرک آمریکا مایل به سرمایه گذاری در عربستان اند # پاریس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/09/77 هفته نامه ژون آفریک چاپ پاریس در شماره اخیر خود نوشت اکثر شرکتـهای نفتی بزرک آمریکا از پیشنهاد ولیعهد عربستان مبنی بر سرمایه گذاری در این کشور استقبال کرده اند.
به نوشته این نشریه، شاهزاده عبدا... در سفــر اخیر خود به آمریکا در واشنگتن خواستار سرمایه گذاری شرکتهای نفتی آمریکایی در این کشور شد.
ژون آفریک می افزاید با این حال شرکتــهای دیگری چون رویال داچ شل یا بریتیش پترولیوم نیز پیشنهاداتی برای عرضه به عربستان دارند.
شل پیش تر در ساخت یک پالایشگاه بزرک در عربستان حضور داشته است.
بریتیش پترولیوم نیز در صدد قطعی کردن برنامه ادغام خود با شرکت آمریکایی آماکو تا پیش از فرا رسیدن سال نو میلادی است اما به نظر می رسد ســعودیها بیشتر به آمریکاییها نظر دارند.
ژون آفریک می افزاید: اخیرا یک سخنگوی شرکت نفتی "اتلانتیک ریچفیلد" در لس آنجلس تایید کرد که این شرکت نمایندگانی برای بررسی امکانات سرمایه ـ گذاری به عربستان فرستاده است.
به نوشته این هفته نامه، ارزش کار بسیار بالاست زیرا برای آمریکا مساله 259 میلیارد بشکه نفت یعنی یک چــهارم ذخایر نفتی جهان است که البته باید به آن ذخایر گازی را نیز افزود.
این هفته نامه می نویسد: سعودیها البته خواستار آنند که شرکتهای نفتی آمریکا در بخش بهره برداری و توسـعه هر ساله 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.
به نوشته ژون آفریک، نگــرش مقامات عربستان با دید منفی به نزدیکی به آمریکا نمی نگرند زیرا علاوه بر دلار، برای رقابت در بازار کساد نفت، به یک متحد قوی نیز نیازمندند.
۰ نفر