۱۹ آبان ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6932867
T T
۰ نفر
مجمع عمومی اعضای فدراسیون مهندسان مشاور کشورهای اسلامی گشایش یافت # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/08/77 نهمین اجلاس مجمع عمومی اعضای فدراسیون مهندسان مشاور کشورهای اسلامی روز سه شنبه با سخنان مهندس علی عبدالعلی زاده وزیر مسکن وشهرسازی در تهران گشایش یافت .
به گزارش خبرنگارما مبارزه برای جهانی شدن ، مروری بر توافق نامه دوراوروگوئه (wto-gatt ) واثرات جهانی شدن بر تجارت صنعت و خدمات / اماده نمودن برای رقابت نوین در قرن 21 ، کیفیت استاندارد کردن (9000 iso) ، تائید و اعطای گواهینامه و سیستم های اندازه گیری / دستیابی به رقابت و جامعیت ، تجدید ساختار وارتقای صنعت از طریق توسعه پایدار، عنوان های مورد بحث این نشست است .
موضوع نشست تهران از مهمترین عناوینی است که هم اکنون در کشورهای اسلامی مورد توجه قرار دارد و موضوعی است که در اغاز قرن 21 روابط تجاری و مبادلات صنعتی و خدماتی بین کشورها بستگی و ارتباط کامل با ان دارد .
مسئله الحاق کشورهای اسلامی به توافق نامه کلی تجارت و تعرفه و خدمات ( gatts) و سازمان تجارت جهانی (wto) از مهمترین مسائلی است که در زمینه اقتصادی ، صنعتی و فنی مطرح است .
هر یک از کشورهای اسلامی باتوجه به شرایط اقتصادی و سطح فن آوری و وضعیت صادرات و واردات و منابع مالی و سایر عوامل بایستی در مورد الحاق یا عدم الحاق به wto-gatts اتخاذ تصمیم نمایند.
وزیر مسکن وشهرسازی در این نشست موضوع اماده سازی امت اسلامی برای قرن 21 و مطالعه و بررسی موافقتنامه عمومی تجارت و تعرفه در این اجلاس را یک مسئله مهم خواند و بر ضرورت تبادل نظر کشورهای اسلامی در این زمینه تاکید کرد .
وی گفت : توافق نظر میان کشورهای اسلامی و تولیدکننده نفت موجب خواهد شد تا این کشورها در اثر نوسانهای قیمت نفت متضرر نشوند .
عبدالعلی زاده اهمیت فراوری مواد اولیه کشورهای اسلامی و جهان سوم را خاطرنشان ساخت و گفت : توجه به این مهم مانع از دست رفتن سرمایه های ملی این کشورها می شود .
وی خطاب به نمایندگان کشورهای اسلامی حاضر در این نشست اظهار داشت : باتلاش و برنامه ریزی جدی می توان به جایگاه مناسبی در مبادلات تجاری جهان دست یافت .
در فدراسیون مهندسان مشاور کشورهای اسلامی عربستان سعودی ، ترکیه ، مصر ، پاکستان ، سنگال ، تونس ، ایران ، اندونزی ، مالزی ، لبنان ، کویت ، بنگلادش ، اردن ، امارات متحده عربی ، موریتانی ، گابن ، لیبی اوگاندا و مغرب (مراکش ) حضور دارند .
این اجلاس بعدازظهر چهارشنبه در تهران به کار خود پایان می دهد .
20 / 80 / 121 / 11
۰ نفر