۱۶ آبان ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6932617
T T
۰ نفر
ایران با همکاری کشورهای حاشیه خزر رژیم حقوقی مناسب را تدوین می کند # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/8/77 وزیر نفت روز شنبه در دومین همایش بین المللی منابع نفت وگاز خزر اعلام کرد : جمهوری اسلامی ایران می کوشد تا با همکاری تمام کشورهای ساحلی خزر به مناسبترین راه حل برای رژیم حقوقی این دریا نایل اید.
مهندش بیژن زنگنه افزود: همکاری مسالمت آمیز همه جانبه و قبول حقوق یکدیگر، به مناسب ترین توافق در مورد رژیم حقوقی دریای خزر منجر خواهد شد.
وی گفت : استفاده از روش های یک سویه و صرف توافق های دوجانبه بدون عنایت به منافع همه کشورهای ساحلی در این رابطه، راه به جایی نخواهد بود و نه تنها بر ابهام موضوع طرحهای توسعه نفت و گاز خزر می افزاید ، بلکه به تنش در منطقه خواهد افزود ، بهره بردارری از میادین را به تاخیر می اندازد و در نهایت سرمایه گذاری ها صدمه خواهند دید.
وزیر نفت گفت: هیچ قدرتی نمی تواند حق دستیابی به توسعه پایدار را از ملت ها سلب کند، اما ضروری است فضای مربوط به فرصت های اقتصادی در خزر به طور کامل از هرگونه مانع و اختلال سیاسی - اقتصادی و حقوقی ازاد شود.
وی گفت : اگر بنا باشد خطرات طرحهای منطقه کاهش یابند و شرکت های سرمایه گذار، اقتصادی ترین طرحها را اجرا کنند ، راهی جز توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی بین کشورهای منطقه و پرهیز از تنش در ناحیه خزر وجود ندارد.
وی با اشاره به ناکارامدی تحریم های اقتصادی علیه کشورها، گفت: تحریم اقتصادی آمریکا باعث شده است، مسیرهای سیاسی صدور انرژی به لحاظ غیراقتصادی بودن ، اجرا نشوند و مادامی که تحریم آمریکا پابرجاست ، انرژی خزر بطور اقتصادی، توسعه و صادر نمی شود.
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: زمان ان رسیده است که با رفع ملاحظات سیاسی یک سویه ، راه برای ورود خزر به اقتصاد جهانی هموار شود.
وی گفت: اگر موانع موجود بر سر راه تجارت ازاد انرژی خزر برداشته شود ، شرکت های بین المللی نفت و گاز به بهترین طرحهای اقتصادی کشورهای حاشیه خزر راه خواهند یافت.
وی افزود : در نهایت اقتصادی راه خود را می رود و همه تحریم ها محکوم به شکست هستند. در هفت سال اخیر نیز مسیرهای غیر اقتصادی برای انتقال نفت و گاز خزر مطرح شده اند، اما به مرحله اجرا نرسیده اند. هزینه سرمایه گذاری برای احداث این خطوط کلان است و تا زمانی که تولید و بازار متناسب با ان موجود نباشد، غیرعملی است.
وی تصریح کرد ، کوتاه ترین و ارزان ترین و امن ترین مسیر صدور نفت و گاز خزر که با محیط زیست سازگار باشد، از خاک ایران عبور می کند.
وی با اشاره به معاوضه نفت میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای شمال خزر اظهار داشت : طرح ما برای تسهیل صادرات انرژی خزر دریافت نفت در شمال ایران و صدور معادل ان از پایانه های خلیج فارس می باشد.
وی افزود : با احداث خط لوله 390 کیلومتری نکا - تهران ، از سال 1380 (2001 میلادی ) جمهوری اسلامی ایران می تواند روزانه 380 هزار بشکه نفت حوزه خزر را در پالایشگاه های تهران و تبریز فراوری و مصرف کند و معادل انرا در جنوب ایران به مشتریان نفتی کشورهای حاشیه شمالی خزر تحویل دهد.احداث این خط لوله از اواخر امسال اغاز می شود و هزینه ان کمتر از یک پنجم مسیرهای دیگر است.
مهندس زنگنه افزود : در مرحله بعدی شرکت ملی نفت ایران با معکوس کردن خطوط لوله موجود میان تهران - اصفهان - اهواز و تهران - اراک - اهواز ، می تواند تا ظرفیت یک میلیون بشکه در روز نفت را معاوضه کند.
وی متذکر شد که محیط زیست دریای خزر بسیار شکننده است و طرحهای صدور انرژی باید کمترین ضرر را به محیط ریست خشکی و دریایی وارد کند.
وی با اشاره به توانایی صدور سالانه 4 میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از طریق ایران گفت: مطالعه روی طرح صدور گاز ترکمنستان از ایران به ترکیه و اروپا در مقیاس وسیعتر در جریان است و درباره صدور گاز نیز می توان به معاوضه ان فکر کرد.
وی امادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشورهای منطقه در اجرای پروژه های بالا دستی و پایین دستی نفت و گاز، خطوط لوله و صدور تجهیزات نفت و گاز اعلام کرد.
20 / 120 / 120 / 11
۰ نفر