۱۸ مهر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6930796
T T
۰ نفر
سقوط ارزش دلار، تهدیدی برای رشد اقتصادی آلمان است # بن - خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/7/77 پس از بروز بحران در بازارهای اقتصادی آسیا و روسیه که ضربه های شدیدی بر بازارهای مالی-اقتصادی جهان فرود آورد، هم اکنون سقوط ارزش دلار، تهدیدی علیه رشد اقتصادی جهان از جمله علیه اقتصاد آلمان است .
ارزش دلار آمریکا ظرف هفته گذشته برای اولین بار از ژانویه سال 1997 میلادی مجددا به زیر 60/1 مارک کاهش یافت ، که سرعت سقوط آن باعث نگرانی برای صاحبان صنایع و تولیدکنندگان وابسته به صادرات شده است .
"رولف اشنایدر" schneider rolf اقتصاددان "درسدنر بانک "bank dresdner آلمان در این ارتباط گفت ، در حالی که در پایان ماه اوت گذشته ارزش دلار در بازار بورس و سهام فرانکفورت آلمان، 80/1 مارک به ثبت رسیده بود، طی شش هفته اخیر بطور غیر منتظره ای 20 فنیک کاهش داشت .
برای صنعت ماشین سازی آلمان که توانست خود را از بحرانهای عمیقی نجات دهد و مجددا سهم به سزائی در بازار جهانی کسب کند، تنزل قیمت دلار بسیار نامناسب است ، به طوری که به نظر اتحادیه ماشین سازان و سازندگان تاسیسات صنعتی آلمان فا.د.ام.آ. vdma، هم اکنون قیمت کنونی دلار تامرزی بحرانی و خطرناک تقلیل یافته است .
صنعت ماشین سازی آلمان برای حفظ سهم خود از بازار جهانی مجبوراست ، به کاهش قیمت تولیدات خود تن دهد که در نتیجه باعث تقلیل سود تولید کننده می شود.
سهم آمریکا از صادرات صنایع ماشین سازی آلمان برابر با 5/11 درصد است که با توجه به افزایش این صادرات در شش ماه اول سال جاری، حجم ماشین آلات صنعتی وارداتی آمریکا از آلمان در شش ماه اول امسال برابر با 4/9 میلیارد دلار بوده است .
صنایع ماشین سازی آلمان، 7/8 درصد از کل تولیدات خود را که برابر با 1/7 میلیارد مارک است روانه کشور فرانسه می کند.
"آلکساندر باچاری " batschari alexander سخنگوی اتحادیه صنایع ماشین سازی و سازندگان تاسیسات صنعتی آلمان، وحشت خود را در رابطه با سقوط ارزش دلار ابراز داشته و می گوید، کاهش قیمت دلار به 60/1 مارک یا کمتر از آن باعث می شود آمریکا در رقابت با تولیدات آلمان، جای این کشور را در بازارهای مهم جهان بگیرد.
در حال حاضر پایانی برای ضعف دلار نمی توان پیش بینی کرد، و "درسدنر بانک " تا بهار سال آینده قیمت هر دلار را 55/1 مارک تخمین زده است .
بنا به پیش بینی کارشناسان "درسدنر بانک " افزایش رشد اقتصادی در تجارت جهانی برای سال آینده فقط 3 درصد خواهد بود، در صورتی که این رشد که در سال گذشته ده درصد را دربر می گرفت ، برای سال جاری از 4 درصد تجاوز نخواهد کرد.
پول واحد اروپا "یورو"euro که بناست از آغاز سال آینده میلادی رایج گردد، مورد استقبال صنعت ماشین سازی آلمان و نیز کارشناسان مالی اقتصادی این کشور قرار گرفته است زیرا که از این پس تحولات دلار صرفا در مقابل یورو بوده و از بروز مشکلات صادرات آلمان به کشورهای اروپائی نیز که ناشی از تحولات ارزش پول کشورهای اروپائی در مقابل دلار است ،از بین خواهد رفت و بدین وسیله وابستگی به دلار و تحولات آن روز بروز کمتر می شود و بقول "اولریش رام " ramm ulrich رئیس بخش اقتصادی "کومرس بانک" commerzbank وابستگی اقتصاد صادراتی آلمان بدین وسیله نصف می شود.
بنا به گزارش اداره آمار آلمان، صادرات این کشور در سال گذشته (1997) میلادی 8/886 میلیارد مارک و واردات این کشور 9/755 میلیارد مارک بوده است که مازاد آن به 9/130 میلیارد مارک رسید.
از کل صادرات آلمان در سال گذشته، 3/147 میلیارد مارک برابر 6/16 درصد به اتومبیل و ابزار یدکی آن، 2/139 میلیارد مارک برابر 7/15 درصد به ماشین آلات به عنوان اولین اقلام صادراتی آلمان اختصاص یافت .
صادرات و واردات کشور آلمان سالهاست که پس از آمریکا و قبل از ژاپن در ردیف دوم تجارت جهانی قرار دارد.
۰ نفر