۱۸ مهر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6930788
T T
۰ نفر
پیش بینی اکونومیست درباره آغاز روند صعودی قیمت فلزات در بازار جهانی # لندن ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/07/77 نشریه اقتصـادی اکونومیست چاپ انگلیس پیش بینی کـرد ممکن است رکــود جهانی بازار فلزات پایان یابد و قیمتها به زودی روندی صعودی پیدا کنند.
بازار جهانی فلزات نزدیک به چهارسال است در رکودی عمیق به سر می برد.
رکود اقتصادی ژاپن، افزایش قابـل توجه عرضه، و بـحران مـالی آسیا و سپس روسیه دست به دست هم داده و موجب کاهش شدید قیمت فلزات شده اند.
به عقیده اکونومیست، ممکن است ضعف کنونی بازار متوقف شود و به دلیل کاهش میزان ذخیره انبارهای فلز جهان قیمتها به زودی رو به افزایش گذارند.
این نشریه به هجوم احتمالی گمانه زنان بین المللی و صندوقهای سرمایه- گذاری بزرک اشاره کرده و نوشته است چون قیمتها در سطح بسیار پایینی قرار دارند این احتمال وجود دارد نظر سرمایه گذاران بزرک نسبت به بازار فلزات جذب شود.
به عقیده اکونومیست گسترش فعالیت این سرمایه گذاران در بازار موجب افزایش قیمت فلزات خواهد شد، به ویژه اگر میزان تقاضا در آسیا تثبیت شود و رو به افزایش گذارد.
اما افت شدید نرخ برابری دلار به ویژه در مقابل ین که طی 48 ساعت به 15 درصد رسید و همچون بورسهای سهام و اوراق قرضه بربازار فلزات نیز تاثیر منفی گذاشت نشان می دهد هنوز تا آغاز این روند باید صبر کرد.
در هفته ای که گذشت قیمت هر تن نیکل در بازار فلزات لندن 182 دلار کاهش یافت و به در پایان کار بازار در روز جمعه 3830 دلار بود.
این در حالی است که در اواسط هفته قیمت ان از سطح هر تن 3800 دلار نیز پایین تر رفته بود که کمترین قیمت این فلز در طول 5/11 سال گذشته به شمار می آمد.
بازار مس نیز در هفته گذشته دچار ضعف شد و قیمت هر تن آن برای سه ماه بعد تا سطح 1578 دلار پایین آمد که در دوازده سال گذشته بی سابقه است.
اگرچه تا پایان هفته تا سطح 1609 دلار افزایش یافت .
قیمت روی نیز در هفته گذشته تا پایین ترین سطح چهار سال گذشته رسید و قیمت هر تن آن در سطح 929 دلار بیش از 31 دلار نسبت به آغاز هفته کاهش نشان می داد.
شاخص عمومی قیمت فلزات هفته نامه اقتصادی اکونومیست چاپ لندن، ضعف بازار فلزات را در هفته گذشته تاییدکرده و حدود 5 درصد کاهش نشان می دهد.
به طوری که سطح آن اکنون نسبت به یک ماه قبل 1/7 و نسبت به یک سال قبل 6/23 درصد کاهش نشان می دهد.
بررسیهای این نشریه نشانگر آن است که این شاخص که در آغاز سال 1995 میلادی ( 3 سال و 9 ماه پیش ) در بالاترین سطح ان قرار داشت اکنون حدود 40 درصد کاهش یافته است.
قیمت نیکل، مس و آلومینیوم دچار شدیدترین افت شده و به ترتیب 60 ، 46 و 40 درصد نسبت به سطح انها در اغاز سال 95 کاهش نشان می دهد.
این افت در مورد سرب، روی و قلع به ترتیب 25 ، 19 و 17 درصد براورد شده است.
نشریه اکونومیست ابراز عقیده کرده است چنانچه قیمت فلزات تثبیت یابد و نشانه هایی از افزایش فعالیت گمانه زنان در بازار پدیدار شود، قیمتها به سرعت ترقی خواهند کرد.
۰ نفر