۳۰ خرداد ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6923503
T T
۰ نفر
وزارت نفت به زودی 20 طرح را به مناقصه بین المللی می گذارد # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/3/77 داخلی.اقتصادی.نفت.مناقصه معاون امور بین الملل وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران گفت : وزارت نفت اجرای 20 طرح توسعه منابع نفت و گاز به صورت بیع متقابل را در لندن به مناقصه بین المللی می گذارد.
مهندس سیدمهدی حسینی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت : ظرفیت سازی و توسعه منابع نفت و گاز به منظور حضور فعال تر و حفظ جایگاه خود در بازار نفت و گاز جهان , یکی از اهداف اصلی وزارت نفت است.
وی گفت : جمهوری اسلامی ایران 90 میلیارد بشکه ذخیره نفت خام دارد که حدود 10 درصد ذخایر شناخته شده نفت در جهان است.
وی افزود: سهم جمهوری اسلامی ایران در تولید جهانی نفت خام 7/5 درصد است . درنظر داریم با اجرای این طرحها و افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در دو دهه آینده این سهم را به هفت درصد برسانیم.
برآورد شده است که مصرف نفت خام در جهان در 2 دهه آینده به روزانه 100 میلیون بشکه می رسد .
وی گفت : توسعه ذخایر گازی همراه با توسعه منابع نفتی از اهداف مهم وزارت نفت است. با توسعه ذخایر گاز می توانیم سهم 3/1 درصدی خود در بازار جهانی گاز را افزایش دهیم و در راستای سیاست جایگزینی گاز طبیعی با فرآورده های نفتی وزارت نفت عمل کنیم.
مهندس حسینی گفت: در این راستا, موسسه آی بی سی ( اینترنشنال بیزینس کامیونیکیشن ) در دهم تیر ماه سال جاری با برگزاری همایش " فرصت های سرمایه گذاری در ایران " ، طرحهای توسعه و بازیافت منابع نفت و گاز کشور را به شرکت های خارجی در لندن معرفی می کند.
وی افزود: وزارت نفت برای ارائه اسناد مناقصه و جزییات این طرحها از دهم تا دوازدهم مردادماه سال جاری همایشی را در تهران با حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار می کند. درکنار این همایش نمایشگاهی از توانمندیهای داخلی کشور برگزار خواهد شد.
وی گفت: بررسی پیشنهادها طی دو تا سه ماه انجام خواهد شد و برندگان مناقصه اعلام می شوند.
مهندس حسینی افزود: در ابتدا 37 طرح شامل 18 طرح توسعه منابع نفت , 8 طرح بازیافت مخازن نفت , 8 طرح توسعه ذخایر گازی , دو طرح استحصال مایعات گازی و یک طرح پالایشی بررسی فنی و اقتصادی شد.
وی گفت: در صورت اجرای این تعداد طرح , 7/1 میلیون بشکه در روز بر ظرفیت تولید نفت کشور و 160 میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت گاز افزوده می شد و درامد سالانه نفت و گاز ایران 6/11 میلیارد دلار افزایش می یافت .
وی افزود: به دلیل محدودیت های تعیین شده در بودجه کشور شمار طرحهای اجرایی به 20 طرح کاهش یافت که شامل 7 طرح توسعه منابع نفت , 6 طرح بازیافت مخازن نفت , 4 طرح توسعه میادین گازی , 2 طرح استحصال مایعات گازی و یک طرح پالایشی می باشند و در مناقصه اعلام خواهند شد.
وی گفت: از این طرحها 6 طرح در خصوض توسعه منابع مشترک نفت و گاز است.
مهندس حسینی گفت: با اجرای این طرحها 4/1 میلیون بشکه در روز بر ظرفیت تولید نفت خام ومایعات گازی و 70 میلیون متر مکعب در روز بر ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.
وی گفت: اجرای این طرحها 8 میلیارد دلار به درآمد سالانه نفت کشور می افزاید.
وی افزود: هزینه اجرای این طرحها 8 میلیارد دلار برآورد شده است ، در حالیکه سقف بودجه مصوب مجلس 4/5 میلیارد دلار است. افزایش سقف هزینه های بودجه با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت خواهد گرفت.
وی در خصوض محدودیت حضور شرکت های خارجی در این مناقصه , گفت : برای مشارکت شرکت های مختلف از ملیت های مختلف جهان مشکلی وجود ندارد. شرکت - های آمریکایی به دلیل مشکلات داخلی خود امکان حضور را احتمالا نخواهند داشت.
وی گفت: بابکارگیری فن آوری های جدید و مناسب درصدد افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت هستیم. اگر ضریب برداشت از مخازن را برای 90 میلیارد بشکه نفت خام فقط یک درصد افزایش دهیم , یک میلیارد بشکه بر ذخایر نفت خام قابل استحصال افزوده خواهد شد.
مهندس حسینی افزود : در طرحهای بیع متقابل که به زودی ارائه خواهد شد, کاهش حداکثر هزینه ها با استفاده از توانمندی های داخل کشور پیش بینی شده است.
وی گفت : دوره اجرای این طرحها پس از انعقاد قرارداد , 3 تا 5 سال خواهد بود.
وی در خصوص میزان سود بازگشت سرمایه گذاری در این طرحها گفت : طرح , شرکت طرف قرارداد , میزان سود و زمان بازگشت سرمایه از موضوعهای مورد مذاکره با شرکت های پیشنهاددهنده است . قدر مسلم هر شرکتی که سود کمتری را پیشنهاد کند , مطلوب تر خواهد بود.
وی گفت: اجرا و تکمیل این طرحها با مدیریت مشترک ایرانی , بعهده شرکت های خارجی می باشد اما اداره و نظارت مخازن نفت و گاز بعهده کارشناسان ایرانی خواهد بود.
20/120/125/11
۰ نفر